دلایل محبوبیت قارچ شیتاکه در دنیا

قارچ‌ها از آن دسته خوراک‌هایی هستند که افرادی شیفته مصرف آن بوده و یا افرادی به طور کلی علاقه‌ای به مصرف آن ندارند. در علم زیست شناسی قارچ‌ها در خانواده ای جدا از گیاهان شناخته و تقسیم بندی میشوند ولی در دیدگاه عوام آنها را جز گیاهان دانسته و در صورت خوراکی بودن جز رژیم گیاهی و چه در صورت دارویی بودن در دسته گیاهان دارویی جای می‌دهند. تنوع قارچ‌ها در دو نوع سمی و غیر سمی بسیار بالاست.

در دسته غیر سمی بعضی از قارچ‌ها طعم بهتری داشته و وارد آشپزی و دستور غذاها شده ولی برخی دیگر که مزه نامطبوعی داشته ناشناخته و بدون استفاده مانده که البته این به معنی بدون خواص بودن آنها نیست. تا کنون تحقیقات زیادی بر روی قارچ‌های خوراکی انجام شده و همچنان در حال انجام است که از بین آنها خواص دارویی ۹ قارچ به اثبات رسیده است. یکی از این قارچ‌های مهم که به دلیل محبوبیت خوراکی در رده دوم جهانی قرار دارد قارچی است به نام شیتاکه.

این قارچ جنگلی، دکمه‌ای با رنگ‌های متفاوت که نوع قهوه‌ای مایل به قرمز آن محبوب‌تر است و همانطور که از نام آن بر می‌آید بومی کشورهای شرق آسیا می‌باشد. در فروشگاه‌های مواد غذایی، شیتاکه  با عنوان قارچ وحشی نیز شناخته می‌شود. برای مطالعه بیشتر می توانید از مقاله آشنایی با قارچ شیتاکه استفاده کنید.

دلایل محبوبیت قارچ شیتاکه کدام است؟

قارچ شیتاکه به دو دلیل کلی محبوبیت زیادی در کل دنیا دارد، یک به دلیل طعم ویژه و ارزش خوراکی آن و دلیل دوم خواص ویژه و ترکیبات خاص آن است. شیتاکه را می توان یکی از قویترین و موثرترین داروهای گیاهی دانست که خواص و تاثیرات دارویی و درمانی آن طی تحقیقات زیادی به اثبات رسیده است. برای مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید از مقاله قارچ شیتاکه چه خواصی دارد استفاده کنید. شاید بتوان دلیل سومی هم برای محبوبیت این قارچ عنوان کرد که آن تنوع و راحتی استفاده از شیتاکه است.

دلایل محبوبیت قارچ شیتاکه در دنیا

استفاده از قارچ شیتاکه به عنوان گزینه‌ی تغذیه‌ای چگونه است؟

جالب است بدانید در منوی بیشتر رستوران‌های آسیای شرقی قارچ شیتاکه دومین غذای محبوب است که اصلی ترین دلیل آن طعم ویژه شیتاکه بوده که هیچ شباهتی به دیگر قارچ‌ها نداشته و در دهان طعمی خاص و شبیه گوشت را القا میکند. خوش خوراک ترین نوع غذا با این قارچ، سرخ شده آن با ادویه‌های مخصوص و نوع کبابی آن است؛ همچنین در انواع غذاهای دیگر قابل مصرف می‌باشد.

ارزش تغذیه‌ای و مواد مغذی مهم قارچ شیتاکه چیست؟

قارچ شیتاکه یک منبع غنی از مهمترین ویتامین‌ها و موادی است که بدن انسان برای حفظ سلامتی خود به آنها نیاز دارد. یکی از مهمترین این مواد مس است که در کمترین ماده غذایی یافت میشود و شیتاکه از این ماده غنی می‌باشد. به جز مس قارچ شیتاکه حاوی منگنز، سلنیوم، آهن، اسید پانتوتنیک، انواع ویتامین‌های ب و انواع پروتئین‌ها است. اگر قارچ شیتاکه در هنگام رشد در مسیر پرتوهای نور خورشید قرار گرفته باشد یک منبع قوی از ویتامین دی نیز می‌باشد. بدن هشت اسید آمینه ضروری دارد و قارچ شیتاکه دارای این هشت اسید آمینه مهم به صورت یکجا است. همچنین ترکیبات شیمیایی مهمی مانند لنتینان و اسید چرب مهمی مانند اسید لینولئیک می‌باشد. قارچ شیتاکه مقادیر قابل توجهی از ویتامین ای، فسفات‌ها، روی و فیبر را داراست.

ارزش‌های دارویی و درمانی قارچ شیتاکه کدام است؟

ارزش‌های دارویی و درمانی قارچ شیتاکه آنقدر زیاد است که پرداختن هر کدام از آنها وقت و مطلب جداگانه را طلب میکند ولی به صورت خلاصه میتوان گفت که شیتاکه با بالا بردن سطح ایمنی و دفاعی بدن تاثیر ویژه‌ای در پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری را دارد و به جز پیشگیری و مانع شدن از ورود و بروز بیماری به بدن در بهبود عملکردهای مواردی چون سیستم گوارش، کبد، سیستم گردش خون، کارکرد عضلات، کارکرد حافظه و سیستم اعصاب و همچنین تنظیم هورمونی بدن، تنظیم فشار خون و تنظیم قند خون تاثیر گذار است.

دلایل محبوبیت قارچ شیتاکه در دنیا

قارچ شیتاکه خواص ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ضد آلرژی زیادی داشته و از مهمترین عملکردهای آن در بدن سم زدایی و دفع آلودگی‌ها از بدن دارد. این قارچ در درمان انواع بیماریهای زنان و مانند سرطان رحم، مثانه، سینه، کولون و دیگر سرطان ها خاصیت درمانی داشته و در صورت بدخیم بودن بیماری و درمان ناپذیر بودن آن در کند کردن روند بیماری موثر است.

نحوه تهیه، نگهداری و مصرف قارچ شیتاکه چگونه است؟

قارچ شیتاکه در دو شکل تازه و خشک شده قابل تهیه است ولی خواص آن در هر دو مدل به یک اندازه است و تفاوت آن در طعم قویتر نوع خشک شده و نگهداری آسانتر آن است. همه قارچ‌ها چه تازه و چه خشک شده باید در مکان خنک و سردی مثل یخچال یا فریزر نگهداری شوند و ترجیحا در ظرف‌هایی حفظ شوند که ورود هوا به آنها امکان پذیر نباشد. شکل تازه نهایتا پنج تا هفت روز ماندگاری داشته ولی نوع خشک شده در صورت رعایت نکات نگهداری تا شش ماه ماندگاری دارد.

برای مصرف قارچ شیتاکه هیچ محدودیتی وجود ندارد و به روش پخته و حتی خام قابل استفاده است. از قارچ شیتاکه در سوپ‌ها، خوراک‌ها، پیتزاها، پاستا و اسپاگتی و یا به صورت گریل شده استفاده میشود و هنگام پخت بهتر است قسمت بالایی را از ساقه قارچ جدا کنید تا پخت بهتری داشته باشد. اینکه از تازه یا خشک شده آن استفاده شود فرق چندانی ندارد ولی میتوان نوع خشک شده را چند دقیقه در آب گرم خیس کرد تا نرمی خود را بازیابد. قارچ شیتاکه میتواند یک خوراک و غذای کامل باشد و یا به عنوان یک مکمل غذایی استفاده شود. یکی دیگر از روش های مصرف میتواند تهیه و مصرف عصاره و یا دمنوش شیتاکه باشد که برای این منظور استفاده از نوع خشک شده آن بهتر است و در این حالت خواص دارویی آن بیشتر به بدن میرسد.

نکته آخر

از گذشته گفته شده که مصرف به اندازه هر ماده خوراکی میتواند درمان باشد و مصرف بیش از حد آن ایجاد بیماری کند پس در مصرف آن زیاده‌روی نشود بهتر است ولی در حجم های کوچک میتواند به صورت روزانه مورد استفاده قرار بگیرد. اگر میخواهید از خواص دارویی آن برای تامین ایمنی بدن و یا درمان بیماری استفاده کنید بهترین راه آن است که از پزشک مورد اعتماد خود نحوه و میزان مصرف را سوال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست