آشنایی با قارچ شیتاکه

استفاده از داروهای طبیعی احتمالا یکی از بهترین راه ها برای کاهش آسیب های وارد به سلامتی ماست. با توجه به عوارض جانبی بسیار زیادی که مصرف داروهای شیمیایی بر سلامتی انسان داشته است، لزوم استفاده از داروهای طبیعی بسیار احساس می شود.

هرگاه صحبت از داروی گیاهی می شود، به احتمال زیاد افکار همگی ما به سمت گیاهان معطوف می شود. این در حالی است که قارچ های دارویی نیز توانسته اند تاثیرات بسیار خوبی را در طول تاریخ بر روی سلامتی انسان داشته باشند، تاثیراتی که گاها حتی بسیار بیشتر از گیاهان بوده است. یکی از قارچ هایی که در این زمینه میتوان از آن نام برد، قارچ شیتاکه است. البته نحوه مصرف قارچ شیتاکه نیز بسیار آسان می باشد.

قارچ شیتاکه

آشنایی با قارچ شیتاکه

این قارچ با نام های مختلفی خوانده می شود اما نام اصلی آن که از زبان ژاپنی گرفته شده است، شیتاکه (shiitake) است. به این دلیل که ژاپنی ها از اولین کسانی بودند که به صورت گسترده اقدام به پرورش و استفاده از این قارچ کردند.

قارچ شیتاکه از نظر ظاهری به رنگ کرمی مایل به قهوه ای است و بومی کشورهای چین و ژاپن می باشد. کلاهک قارچ شیتاکه محدب است و زائده های سفیدرنگی اطراف کلاهک دیده می شود. این قارچ از دسته ی بازیدیومیست هاست.

امروزه این قارچ در کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا، سنگاپور و کانادا هم پرورش داده می شود. این نوع قارچ به صورت خودرو بر روی تنه درختان جنگلی دیده می شود و از نظر اندازه نیز چیزی در حدود ۵ تا ۱۰ سانتی متر رشد دارد. برای پرورش قارچ شیتاکه از خاک اره یا خرده چوب و برنج برای بستر قارچ استفاده می شود.

ارزش غذایی و مواد مغذی موجود در قارچ شیتاکه

قارچ شیتاکه به دلیل طعم بسیار خوبی که دارد به راحتی داخل غذا استفاده می شود و رسپی های مشهوری از این قارچ در سراسر دنیا وجود دارد و این امر یکی از دلایل محبوبیت قارچ شیتاکه است. یکی دیگر از محبوبیت های قارچ شیتاکه به دلیل خواص شگفت انگیز دارویی و درمانی آن است و همگان را به مصرف آن تشویق می کند.

شیتاکه به دلیل داشتن قند و چربی ناچیز و میزان فیبر بالا، برای رژیم غذایی تمامی افراد با هر سن و سال و عارضه ای مناسب است. این قارچ یک منبع پروتئین غیرگوشتی محسوب می شود به همین دلیل مشکل بالابردن کلسترول خون را که با مصرف گوشت قرمز به وجود می آید را به همراه ندارد.

تا کنون مواد معدنی زیادی در قارچ شیتاکه شناخته شده است که در اینجا به برخی از ترکیبات فعال زیستی قارچ شیتاکه اشاره می کنیم:

  • خانواده ی ویتامین B
    • تیامین B1
    • ریبوفلاوین B2
    • نیاسین B3
    • پانتوتنیک اسید b5
    • B6
    • اسید فولیک B9
  • ویتامین C
  • ویتامین D
  • کلسیم
  • آهن
  • روی
  • منیزیم
  • منگنز
  • فسفر
  • پتاسیم
  • روی
  • سدیم

قارچ شیتاکه

چگونه قارچ شیتاکه را مصرف کنیم؟

بعد از خرید قارچه شیتاکه، باید با طریقه مصرف آن آشنا شوید. این قارچ به صورت تازه و خشک می‌تواند برای مصارف خوراکی مثلاً استفاده در انواع سوپ ها، پاستا و امثال این استفاده شود. استفاده از قارچ شیتاکه به صورت دم نوش زیاد مرسوم نیست و معمولا آن را همراه غذا مصرف می کنند. همچنین می توان قرص مکمل قارچ شیتاکه را نیز مورد استفاده قرار داد. اگرچه وقتی صحبت از قرص می شود، یعنی فاصله گرفتن از طبیعت و طبیعی بودن. برای دریافت اطلاعات بیشتر مقاله نحوه مصرف قارچ شیتاکه را مطالعه نمایید.

خواص قارچ شیتاکه

تاثیر قارچ شیتاکه بر تقویت سیستم ایمنی بدن

آنتی اکسیدان های موجود در قارچ شیتاکه موجب تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل انواعع ویروس ها مانند ویروس ایدز و زگیل تناسلی و انواع باکتری هاست. ماکروفاژها نوعی سلول ایمنی هستند که مسئولیت تنطیم طول عمر سلولهای بدن را به عهده دارند. این سلول ها با از بین بردن به موقع سلول ها، از سرطانی شدن سلول ها جلوگیری می کنند. مصرف قارچ شیتاکه تاثیر مستقیمی بر تنظیم عملکرد این سلول های ایمنی دارد.

قارچ شیتاکه و سلامت قلب

نوعی ترکیب فعال به نام بتاگلوکان در قارچ شیتاکه وجود دارد که موجب کاهش کلسترول بد خون می شود و از ایجاد پلاک های آترواسکلروزی جلوگیری می کند. به این ترتیب با سالم نگه داشتن عروق و بهبود جریان خون در بدن به سلامت قلب کمک می کند.

یکی از مهم ترین تاثیرات مصرف قارچ شیتاکه بر روی بیماران مبتلا به زگیل تناسلی است. این بیماری ویروسی شایع می تواند منجر به بروز سرطلان های خطرناکی به ویژه در خانم ها شود مانند سرطان دهانه رحم. ترکیب AHCC موجود در قارچ شیتاکه نه تنها روند این بیماری را کنترل می کند بلکه در مواردی می تواند موجب ریشه کن شدن آن شود. AHCC ترکیبی از چند  آمینو اسید و پلی ساکارید موجود در قارچ شیتاکه است.

تاثیر قارچ شیتاکه در پیشگیری از پوسیدگی دندان ها

در این زمینه تحقیقی در سال ۲۰۱۳ صورت گرفت که مشخص کرد قارچ شیتاکه دارای ویژگی های ضد باکتریایی قوی می باشد و به همین جهت از رشد باکتری عامل پوسیدگی دندان در دهان جلوگیری می کند. بنابراین می تواند مانع از پوسیدگی دندان‌ها شود.

قارچ شیتاکه

جوان کننده پوست

قارچ شیتاکه مقادیر بالایی آنتی اکسیدان در خود موجود دارد که این آنتی اکسیدان ها می توانند با رادیکال های آزاد و اکسیدان های موجود در اطراف ما مقابله کرده و باعث جلوگیری از تاثیرات مخرب آن ها بر روی سلامت پوست و موی ما شود. بنابراین استفاده از قارچ شیتاکه می تواند باعث کاهش چین و چروک و افزایش جوان سازی پوست صورت شود.

جوش های پوستی و آکنه

قارچ شیتاکه به دلیل داشتن مقادیر بسیار زیادی سلنیوم می‌تواند به عنوان یکی از درمان های طبیعی برای درمان آکنه و جوش صورت مورد استفاده قرار گیرد.

تقویت کننده رشد مو

میزان زیادی ویتامین B و مس  در خود دارد که وجود این موارد می‌تواند باعث تقویت ریشه های مو شده و رشد مو را در فرد افزایش دهد.

عوارض احتمالی و منع مصرف قارچ شیتاکه

مصرف هر ماده ی غذایی حتی اگر به عنوان دارو نباشد، اگر بی ملاحظه انجام شود، می تواند عوارضی داشته باشد. قارچ شیتاکه هم از این امر مستثنی نیست.

احتمال بروز حساسیت و آلرژی

مصرف قارچ شیتاکه ممکن است باعث ایجاد واکنش های آلرژیک و حساسیت در برخی از افراد شود که به عنوان نمونه این واکنش ها با علائمی مانند خارش پوستی، حساسیت به نور خورشید و نیز ناراحتی معده مشخص می شود.

خطر ابتلا به نقرس

این طور گفته می‌شود که قارچ شیتاکه به دلیل داشتن میزان بسیار زیادی پورین در خود ممکن است با افزایش اسید اوریک خون باعث بالا رفتن خطر ابتلا ب بیماری نقرس شود. این موضوع هنوز به اثبات نرسیده است و در حد حدس و گمان باقی مانده است.

مصرف در دوران بارداری و برای مادران شیرده

در این زمینه تاکنون تحقیقات گسترده صورت نگرفته است. بنابراین شرط لازم احتیاط است و توصیه می‌شود افراد باردار و یا مادران شیرده از مصرف قارچ شیتاکه پرهیز کنند.

مصرف در دوران کودکی

محققان توصیه می‌کنند در نوزادان و کودکان زیر 12 سال از مصرف قارچ شیتاکه جلوگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست