تاثیر مصرف قارچ شیتاکه بر انواع سرطان

امروزه یکی معتبرترین شاخه های طب سنتی را طب سنتی مشرق زمین می دانند که در کشورهای آسیای شرقی مانند چین و ژاپن قدمتی چند هزار ساله دارد. در طب سنتی چین استفاده از گیاهان و خوراکی هایی که منشا دارویی و درمانی دارند، برای از بین بردن عارضه های مختلف کاربرد دارد. یکی از این دسته خوراکی ها قارچ ها هستند. قارچ شیتاکه با قدمتی 4 هزار ساله گل سرسبد کتب پزشکی است که آن را از دسته قارچ های بازیدیومیست(Basidiomycota) یا همان قارچ های چتری می دانند.

آشنایی با قارچ شیتاکه

نام قارچ شیتاکه از نام درختی که معمولا بر روی تنه ی آن رشد می کند گرفته شده است. این قارچ ها که به قارچ جنگل سیاه هم معروف هستند کلاهکی قهوه ای رنگ و محدب دارند که زائده های سفید رنگی در لبه های این کلاهک دیده می شود. قارچ شیتاکه طعم بسیار خوشایندی دارد به همین دلیل از آن در پخت انواع غذا به ویژه سوپ ها استفاده می شود. این موضوع یکی از دلایل محبوبیت این قارچ در سطح جهان است که آن را به دومین قارچ خوراکی دنیا تبدیل کرده است. به همین دلیل علاوه بر حالت جنگلی، سالن های مجهزی برای پرورش این قارچ به صورت دستی هم تاسیس شده که زیر نظر متخصصین عملیات کاشت، برداشت و بسته بندی این قارچ ها را انجام می دهند.

تاثیر مصرف قارچ شیتاکه بر انواع سرطان

این قارچ را می توان به دو صورت تازه و خشک شده از بازار تهیه کرد. نوع تازه ی آن به علت داشتن آب فراوان ماندگاری کمی دارد و باید خیلی سریع مصرف شود. اما مزیت نوع خشک شده ی شیتاکه، نگهداری آسان آن برای مدت 6ماه تا یک سال است بدون اینکه خواص آن کاسته شود.

ترکیبات قارچ شیتاکه و تاثیر آنها

امروزه متخصصان طی آزمایشات متعدد مقدار بالای ارزش غذایی و دارویی قارچ شیتاکه را تایید کرده اند. یکی از ترکیبات قابل توجه این قارچ پلی ساکارید های موجود در آن هستند که عبارتند از آلفا گلوکان و بتا گلوکان. این دو ترکیب از جمله فیبرهای محلول هستند که می توانند به بهبود بیماری های روده مانند یبوست و سرطان روده بزرگ و همچنین بهبود دیابت و کاهش قند و چربی خون کمک می کنند. این ترکیب از تجمع پلاک ها در رگ های خونی و قلب جلوگیری می کند و به همین دلیل می تواند موجب کاهش حملات قلبی و سکته های منجر به مرگ شود. یکی دیگر از ترکیبات باارزش قارچ شیتاکه اریتادنین است که عامل موثری در کاهش کلسترول و چربی خون است.

قارچ شیتاکه منبع غنی ویتامین و آمینو اسید است که عبارتند از:

  • پروتئین
  • کربوهیدرات
  • فیبر
  • مس
  • منیزیوم
  • ویتامین های گروه B
  • سلنیوم
  • آهن
  • و …

تاثیر مصرف قارچ شیتاکه بر انواع سرطان

تاثیر قارچ شیتاکه بر انواع سرطان

یکی از مهمترین تاثیرات مصرف منظم قارچ شیتاکه تقویت سیستم ایمنی بدن است.برای مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید از مقاله « قارچ شیتاکه و تقویت سیستم ایمنی بدن » استفاده کنید. این قارچ تاثیر مستقیمی بر عملکرد نوعی سلول ایمنی در بدن به نام ماکروفاژ دارد. همچنین موجب تولید چند نوع سیتوکین در بدن می شود که به عملیات آپوپتوز در بدن کمک می کنند. این سیتوکین ها عبارتند از:

  • اینترلوکین 1 بتا
  • فاکتور نکروز کننده تومور آلفا
  • اینترلوکین 10

ماکروفاژها از رشد سرطانی سلول ها جلوگیری می کنند به این صورت که بر طول عمر طبیعی سلول های بدن نظارت دارند و سلول هایی که بیشتر از حد معمول رشد کنند را به سرعت پاکسازی می کنند. به همین دلیل مصرف قارچ شیتاکه می تواند از ابتلا به انواع سرطان جلوگیری کند. همچنین این قارچ می تواند از مهاجرت سلول های سرطانی هم پیشگیری کند به این ترتیب که آنها را بلوکه کرده و به مرور از بین می برد.

مصرف قارچ شیتاکه برای افرادی که مبتلا به سرطان هستند نیز مفید است. این قارچ با تنظیم عملکرد سیستم ایمنی بدن از پیشرفت بیماری جلوگیری می کند. همچنین می تواند برای تسکین عوارض ناشی از مصرف داروهای شیمی درمانی و پرتو درمانی نیز مفید باشد. قارچ شیتاکه می تواند به بهبود و تسکین دردهای ناشی از سرطان های زیر موثر باشد:

  • سرطان دهانه رحم: یکی از مهمترین عوامل تولید کننده این نوع سرطان ویروس HPV یا همان پاپیلومای انسانی است که به بیماری به نام زگیل تناسلی منجر می شود. وجود ترکیب AHCC در قارچ شیتاکه تنها عامل از بین برنده ی این ویروس و در نتیجه پیشگیری کننده از ابتلا به این نوع سرطان است.
  • سرطان پروستات: یکی از سرطان های شایع در میان آقایان سرطان پروستات است. سلنیوم موجود در قارچ شیتاکه یکی از عوامل بازدارنده برای ابتلا به این نوع سرطان است.
  • سرطان سینه: این بیماری در میان خانم ها شیوع بالایی دارد. لنتینان موجود در شیتاکه می تواند کروموزوم های آسیب دیده از این بیماری را بازسازی کند و به بهبود آن کمک کند. همچنین تاثیرات مصرف داروهای شیمی درمانی را چند برابر می کند.
  • سرطان کولون: فیبر موجود در قارچ شیتاکه از ابتلا به یبوست جلوگیری می کند. همچنین به دفع راحت تر مواد زائدی مانند قند و چربی کمک می کند.
  • سرطان معده: این سرطان رتبه سوم را در میان عوامل مرگ و میر در دنیا دارد. قارچ شیتاکه می تواند از ایجاد مشکلات گوارشی جلوگیری کند و عامل بازدارنده ای برای ابتلا به این نوع سرطان باشد.

تاثیر مصرف قارچ شیتاکه بر انواع سرطان

طریقه مصرف قارچ شیتاکه و موارد منع مصرف

مانند هر داروی دیگری، مصرف قارچ شیتاکه هم اگر برای مصارف درمانی باشد باید به صورت منظم و مداوم انجام شود. این قارچ به دلیل مزه ی مطبوعی که دارد قابلیت استفاده در غذا را هم دارد و چون برای آزاد سازی ترکیبات موثره ی آن نیاز به حرارت دیدن است، می توان از آن به میزان مورد نیاز در طبخ غذا استفاده کرد. برای استفاده از قارچ شیتاکه خشک شده باید ابتدا عملیات احیای آن را انجام دهید. به این صورت که قارچ را به مدت یک الی دو ساعت در آب جوش خیس کنید. به این ترتیب قارچ آب مورد نیاز را جذب می کند و مانند قارچ تازه می شود. حال می توانید از آن به صورت دمنوش و یا در داخل رسپی ها استفاده کنید.

از جمله موارد منع مصرف این قارچ برای خانم های باردار و شیرده و کودکان زیر 12 سال است. همچنین ممکن است قارچ شیتاکه با برخی از داروها تداخل ایجاد کند. پس اگر قصد مصرف این قارچ را دارید باید پیش از هر چیز با پزشک خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست