اثرات ضد باکتریایی قارچ گانودرما

گانودرما را چقدر میشناسید؟ از  اثرات ضد باکتریایی قارچ گانودرما اطلاعاتی دارید؟ گانودرما در لیست قارچ های دارویی و خوراکی قرار دارد. اسامی مختلفی برای این قارچ در چین و ژاپن به کار می رود و اینطور که مشخص است بیش از دو هزار سال است که در لیست گیاهان تقویت کننده قرار گرفته و البته که نشاط آور است. در این مقاله تمرکز اصلی ما بر روی خاصیت ضد باکتریایی این قارچ است.

آزمایش های صورت گرفته بر روی قارچ گانودرما

یکی از آزمایش های مهمی که بر روی قارچ گانودرما انجام شده با تمرکز به عصاره آبی رنگ این قارچ بوده به طوری که در برابر باکتری های گرم مثبت و منفی صورت گرفته است. 15 پونه از باکتری ها آزمایش شد به طوری که فعالیت ضد میکروبی قارچ گانودرما در برابر باکتری به اسم “میکروکوکوس لوتئوس” بیشتر از همه گزارش شد.

در آزمایشی دیگر مقایسه ای بین ترکیب ضد میکروبی گانودرما با 4 نوع آنتی بیوتیک صورت گرفت. آنتی بیوتیک های استفاده شده عبارت است از: آمپی سیلین، سفازولین، اکسی تتراسایکلین و کلرامفتیل است که نتایج جالبی به همراه داشت. اینطور که مشخص است اگر گانودرما با سفازولین تجویز شود اثرات آنتی بیوتیک را بین 1 و نیم الی دو برابر بیشتر خواهد کرد. در آزمایش های صورت گرفته هدف اصلی این بود که از تکثیر ویروس و باکتری جلوگیری صورت بگیرد و اثر گذاری ها بر روی سلول های طبیعی در بهترین حالت گزارش شده است.  محققین معتقد هستند که عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها زیاد است و کمک گرفتن از گیاهان دارویی و قارچ ها می تواند یکی از بهترین موارد محسوب شود.

خاصیت ضد باکتریایی قارچ گانودرما

ترکیبات شناخته شده قارچ گانودرما که منجر به خاصیت ضد باکتریایی می شود!

دو ترکیب شناخته شده در قارچ گانودرما وجود دارد که فعالیت ضد باکتریایی قوی را پوشش می دهند. در مطالعات صورت گرفته در سال 2018 ، p-hydroxybenzoic و cinnamic دو ترکیب مهم ضد باکتریایی قارچ گانودرما است که سبب می شود کارایی آنتی بیوتیک ها بهتر شود و زمانی که با آنتی بیوتیک ها استفاده شود عملکرد ضد باکتریایی بالایی داشته و از رشد باکتری های مضر جلوگیری می کند. عصاره ای که از قارچ استخراج می شود سرشار از ترکیبات بیواکتیو تقویت کننده سیستم ایمنی هستند و همینطور میزان زیادی مواد معدنی مانند روی و سلنیوم را شامل می شود. این مواد معدنی سبب می شود که از عفونت های ویروسی جلوگیری صورت بگیرد و سبب کاهش شدت آن می شود.

چگونگی عملکرد قارچ گانودرما به عنوان یک ضد باکتری

وجود ترکیبات مختلف و همینطور مواد معدنی در قارچ گانودرما (ترکیبات آنتی اکسیدانی قارچ گانودرما) سبب می شود که اینترفرون ها افزایش یابند. اینترفرون ها در واقع در لیست ترکیباتی هستند که از تکثیر ویروس تا حد زیادی جلوگیری می کند و شامل مولکول های سیگنالینگ بوده که یک نوع سلول های ایمنی هستند. زمانی که تاثیر روی انواع سلول های ایمنی بدن صورت بگیرد در نهایت سیستم ایمنی بدن را قوی تر می کند و در مقابله با هر ویروسی اثربخش تر است.

این قارچ در مهار آنفولانزا، مهار عفونت هایی که ناشی از تبخال صورت و دستگاه تناسلی هستند و مهارت عفونت ناشی از زونا اثر گذار است.  از سوی دیگر درد ناشی از عارضه زونا کاهش می دهد و سبب می شود که سوزش به حداقل برسد. قارچ گانودرما در مهار ویروس EBV که یک نوع ویروس در نوجوانان است نیز استفاده می شود. البته که برای بیماریهای عفونی که با علائم تب و تورم غدد همراه است نیز اثر بخشی قابل قبولی دارد و از کبد نیز محافظت می کند.

اثرات قارچ گانودرما در تقویت اثرات ضد ویروسی

از دیگر مطالعات انجام شده اینطور مشخص است که اگر عصاره قارچ گانودرما در کشت بافت به همراه سایر عوامل ضد ویروسی استفاده شود می تواند یک رویکرد موازی و هم افزایی داشته باشد که سبب تقویت اثرات ضد ویروسی می شود.

یکی از مطالعات صورت گرفته بر روی موش ها بوده که گروهی از موش ها روز قبل با باکتری اشرشیاکلی درگیر شده و به واسطه عصاره قارچ گانودرما مورد درمان قرار گرفته اند و نتایج اثربخشی ایجاد شده است. مطالعاتی که بر روی باکتری های گرم مثبت و منفی صورت گرفت نشان داد که عصاره این قارچ سبب می شود که اثرات مهاری بر روی برخی از باکتری های گرم ایجاد شود.

خاصیت ضد باکتریایی قارچ گانودرما

تایید اثرات ضد باکتریایی قارچ گانودرما در طب سنتی چینی

در طب سنتی چینی بر روی بیمارانی که مبتلا به انواع عفونت ها هستند آزمایشی صورت گرفت به طوری که نتایج به این صورت بود که آزمایشات علمی تاثیر این قارچ را بر روی عفونت های باکتریای و قارچی و ویروسی به تایید رساند. میزان تاثیر قارچ بر اساس نوع ویروس و باکتری ارزیابی می شود و دوزهای مصرفی متفاوت هستند. مواد موجود در گانودرما دارای خاصیت ضد عفونی بوده و می تواند با انواع باکتری ها مقابله داشته باشد.

تاثیر قارچ گانودرما در باکتری های مربوط به زنان

عفونت هایی که بانوان با آن درگیر هستند گاه بسیار رنج آور می شود. مطالعات صورت گرفته نشان داده است که قارچ گانودرما محصولی بدون عارضه برای بانوان است به طوری که عفونت و باکتری های بخش واژن و ناحیه مربوطه را ریشه کن می کند. این محصول در تولید داروها و مواد ضدعفونی کننده نیز ورود موفقیت آمیزی داشته است.

اثرات قارچ گانودرما بر روی 5 گونه باکتری

فرضیات آزمایش: باکتری های  E. coli ،Micrococcus luteus ،S. aureus ،B. cereus ،Proteus vulgaris نتیجه اینطور بود که اثرات عصاره گانودرما بر روی این باکتری ها از آنتی بیوتیک ها بهتر بوده است. البته که این آزمایش بر روی 15 نوع باکتری صورت گرفت و تنها 5 مورد نتیجه اثربخشی بالای قارچ گانودرما را داشته و 10 مورد دیگر نیاز به استفاده موازی از قارچ و آنتی بیوتیک ها است. وجود پلی ساکاریدهای ضد میکروبی و همینطور ترپن های گیاهی در قارچ گانودرما یکی از عوامل موثر در آثار ضد التهابی آن است. اینطور که مشخص است گانودرما می تواند یک روش بالقوه در راستای کشتن باکتری ها باشد و در صورتی که به شکل ترکیبی با آنتی بیوتیک ها استفاده شود هم ایمن تر بوده و هم مقرون به صرفه تر است. برای خرید قارچ گانودرما و جهت اطلاع از قیمت ها به صفحه خرید قارچ گانودرما مراجعه نمایید.

منبع:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK92757/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست