ترکیبات آنتی اکسیدانی قارچ گانودرما

به دلیل طیف وسیع بررسی قارچ گانودرما توسط محققان سراسر دنیا در حال حاضر آگاهی مردم نسبت به قارچ گانودرما و خواص آن افزایش یافته است. ضمن اینکه تقاضا برای بهره مندی از مکمل های غذایی و داروهای طبیعی نیز بیشتر شده و قارچ نیز به عنوان یکی از عناصر مهم و اساسی برای تهیه و تولید نوشیدنی و مواد غذایی مطرح می گردد. این توصیف نشان می دهد که احتمالاً میزان تولید قارچ گانودرما را در سایر نواحی جهان افزایش خواهد یافت.

ترکیبات آنتی اکسیدانی قارچ گانودرما

قارچ گانودرما قرن هاست که در علوم پزشکی مورد توجه قرار می گیرد. چینی ها در شناسایی خواص قارچ گانودرما فوق العاده بودند. این موضوع در حدی بود که در همان آغاز از این داروی فوق العاده برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شد.

ترکیبات آنتی اکسیدانی قارچ گانودرما

بررسی های اخیر گواه این مطلب است که قارچ گانودرما دسترسی به یک منبع بدون محدودیت می باشد. این منبع نامحدود خواص بی شمار و بی نظیری برای عرضه دارد. اگر چه تمامی قارچ ها دارای خواص فوق العاده در زمینه های مختلف هستند اما قارچ گانودرما از مهم ترین قارچ های دارویی معرفی شده می باشد.

قارچ گانودرما مشمول متابولیک بسیار فعال زیستی از نوع ثانویه می باشد. در واقع این قارچ ساختارهای شیمیایی بسیاری را در خود جای داده است. این ساختارهای شیمیایی شامل ترپنوئیدها، نوکلئوتیدها، فنل ها، استروئیدها و مشتقات مربوط به آن ها می باشد. این مولکول های فعال زیستی از اسپور، ثمره و میسیلیوم منتج می گردد.

از دیگر مؤلفه های کاربردی و موثر در قارچ گانودرما می توان تری پنوئیدها و پلی ساکاریدها را نام برد. گانودرما تاثیرات مختلفی نظیر آنتی ویروسی، آنتی باکتریال و ضد قارچ بودن را با هم عرضه می کند. آن ها با تاثیرات ضد توموری نیز شناخته می شوند.

نقش آنتی اکسیدانی در قارچ گانودرما

یکی از ویژگی ها و ترکیبات شاخص قارچ گانودرما مربوط به وجود آنتی اکسیدان ها در آن می باشد. این آنتی اکسیدان ها نقش درمانی و پیشگیری کننده برای سرطان ها دارند و بسیار مهم تلقی می شوند.

همان طور که می دانید قارچ ها با خواص آنتی اکسیدانی شناخته می شوند. از این رو نقش حمایتی بسیار موثری در مقابل بیماری سرطان ایفا می کنند. این موضوع در کلیه قارچ ها با شدت و ضعف های مختلف دیده می شود. خواص آنتی اکسیدانی در برخی از قارچ ها از جمله گانودرما و شیتاکه به مراتب بیشتر می باشد.

بر روی خواص آنتی اکسیدانی قارچ گانودرما مطالعات زیادی انجام شده است. برای تعیین این خواص از روش DPPH  و FRAP در آزمایشگاه ها استفاده شده است.

در این تحقیقات و بررسی ها وجود بسیاری از آنزیم ها و خواص آنتی اکسیدانی به اثبات رسید. رادیکال سوپراکسید یکی از رادیکال هایی است که در قارچ گانودرما وجود دارد. به طور کلی این نوع ترکیب برای بازسازی سلول ها مورد استفاده قرار می گیرد.

ترکیبات آنتی اکسیدانی قارچ گانودرما

ترکیبات آنتی اکسیدانی

این سوپراکسید به شکل طبیعی از قارچ گانودرما قابل دریافت می باشد. سوپراکسید به عنوان یک نتیجه ثانویه فرآیند اکسیژن تولید می شود. میزان این آنزیم باید همواره تحت کنترل باشد. چون در غیر این صورت سبب صدمات سلولی خواهد شد.

سوپراکسیدها در هر سلولی که با اکسیژن در تماس باشد، دیده می شوند. سوپراکسید دیسموتاز به عنوان آنتی اکسیدان معرفی می گردد. در واقع این آنزیم از صدمات سوپراکسید جلوگیری به عمل می آورد.

قارچ گانودرما با ترکیبات آنتی اکسیدانی بسیار معرفی می شود. این ترکیبات با درجات بالایی از فعالیت های زیستی همراه می باشند و به همین خاطر ایمنی بدن را افزایش می دهند.

در حال حاضر از قارچ گانودرما برای درمان بیماری صعب العلاج سرطان و کنترل پیامدهای شیمی درمانی استفاده می شود. این قارچ بیشتر با ویژگی دارویی معرفی می شود و مختص نواحی شرقی کره زمین نیست. در حال حاضر کشورهای غربی نیز از این نوع قارچ به عنوان دارو و درمان بهره می برند.

همان طور که می دانید نمونه هایی از اکسیژن فعال یا رادیکال های آزاد می توانند از طرق مختلف از جمله پروسه های متابولیک به سلول آسیب بزنند. این رادیکال های آزاد در نتیجه فعالیت های متابولیک ایجاد می شوند.

نقش قارچ گانودرما در کنترل رادیکال های آزاد

قارچ گانودرما نابود کننده رادیکال های آزاد در بدن است. زمانی که این رادیکال های آزاد و گونه های واکنش پذیر اکسیژن به شکل طولانی مدت حضور داشته باشند، باعث پیری و بروز چین و چروک نیز می شوند. عصاره مربوط به قارچ گانودرما تاثیر مثبتی بر روی عملکرد سوپراکسید دیسموتاز و کاتالاز دارد و فعالیت آن ها را افزایش می دهد. با مصرف این قارچ آنزیم هایی که برای از بین بردن گونه های اکسیژن فعال کاربرد دارند، افزایش می یابند.

برای شناسایی ترکیبات آنتی اکسیدانی قارچ گانودرما ابتدا ماده خام این قارچ در تماس با آب جوش قرار گرفت. از این فرآیند, عصاره مایع به دست آمد. این عصاره از پلی ساکارید و ترپن اشباع بود. این ترکیبات به دست آمده برای یافتن اعجاز درمانی قارچ گانودرما مورد مطالعه و پژوهش قرار گرفتند.

شواهد بررسی و آزمایشات نشان می دهد که ترپن موجود در قارچ گانودرما دارای بالاترین عملکرد و خاصیت آنتی اکسیدانی می باشد. در این ترکیب عناصری همچون اسید لوسیدرنیک B، گانودرمانونتریول، اسیدهای گانودریک A، B، C و D در بیشترین میزان و درصد قرار دارند.

ترکیبات آنتی اکسیدانی قارچ گانودرما

نتایج بررسی های آزمایشگاهی نشان می دهد که غلظت ترکیبات فعال زیستی موجود در قارچ گانودرما سبب افزایش خواص آنتی اکسیدانی آن خواهد شد. به همین خاطر از نمونه های تبخیر شده قارچ گانودرما برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود.

قارچ گانودرما و خواص آنتی اکسیدانی

همان طور که گفته شد وجود عناصر مختلف آنتی اکسیدانی از بروز بیماری هایی همچون سرطان و سایر بیماری ها جلوگیری می کند. ضمن اینکه از پیری فرد نیز ممانعت خواهد کرد. گانودرمانونتریول یکی از ترکیبات جدا شده در گانودرما می باشد که با غلظتی برابر با 7.8 میکروگرم در میلی لیتر شناخته می شود. این ترکیب خاص با خواص آنتی ویروس شناخته می شود و بدن را از بیماری های ویروسی بسیاری محافظت خواهد کرد.

بررسی های انجام شده بر روی قارچ گانودرما حاکی از ترکیبات فوق العاده و خواص آنتی اکسیدانی آن می باشد. این خواص تعادل مخصوصی را برای کلیه اجزای بدن و سلول ها به دنبال خواهد داشت. از این رو این قارچ در حوزه های مختلف درمان و پیشگیری به شدت توصیه می شود. آنتی اکسیدان ها خواص ضد توموری و آنتی باکتریال نیز دارند. به همین خاطر می توانند بسیاری از بیماری های عفونی و باکتریایی را نیز درمان کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست