مصرف قارچ شیتاکه و کنترل کلسترول خون

بروز بیماری در بدن و ابتلا به انواع بیماری گاهی با ورود مستقیم میکروب‌ها به بدن صورت میگیرد و گاهی بیماری اثرات ثانویه بالا بودن یا پایین بود عامل یا موادی در بدن است ولی با شناخت این عوامل و راه‌های کنترل آن میتوان میزان آنها را در بدن متناسب نگاه داشت تا موجب بیماری نشود. کلسترول خون یکی از عوامل است که وجود آن در خون لازم ولی افزایش آن بیماری زاست. در این مطلب با کلسترول، انواع آن و علل بالا رفتن آن بیشتر آشنا شده و بعد از آن از قارچ شیتاکه و تاثیر آن بر کنترل کلسترول خون صحبت خواهیم کرد.

کلسترول خون و انواع آن کدام است؟

کلسترول ساخته شده از تمام مواد طبیعی است که در بدن ساخته شده و تبدیل به کلسترول میشود. وظیفه ساخت کلسترول چیزی در حدود ۷۵ درصد به عهده کبد می‌باشد و ۲۵ درصد باقی مانده توسط مواد غذایی خوراکی وارد بدن میشود. اگر میزان کلسترول در خون بالا برود به طور یقین بیماری زا بوده ولی مقداری از آن برای بدن ضروری و لازم است چرا که در ساخت و حفظ غشای سلولی و همچنین در ساخت هورمون‌ها نقش مهمی را دارد.

مصرف قارچ شیتاکه و کنترل کلسترول خون

کلسترول انواع مختلفی دارد، HDL یا همان لیپوپروتئین پرچگال همان چربی یا کلسترول خوب بدن است که کار آن ورود و خروج کلسترول به کبد است. هر چه میزان HDL در بدن بیشتر باشد بهتر است. نوع دیگر کلسترول LDL یا لیپوپروتئین کم چگال است که چربی یا کلسترول بد خون بوده و در صورت بالا رفتن موجب بیماری می‌شود و بیماری زایی آن با رسوب چربی در دیواره سرخرگ‌ها و تنگ شدن عروق جلوه میکند. تری گلیسیرید نوع دیگری از چربی مضر خون است که افزایش آن در خون موجب بالا رفتن چربی بد و پایین آمدن چربی خوب میشود و بیماری‌های دیابت، عروق و کبد چرب ناشی از بالا رفتن تری گلیسیرید در خون است.

علائم و عوامل بالا رفتن کلسترول خون

به طور معمول بالا رفتن کلسترول علائم بیرونی خاصی ندارد و میزان آن با آزمایش خون مشخص خواهد شد ولی در صورت پیگیری نکردن و انجام ندادن چکاپ‌های منظم ممکن است مسدود شدن شرایین، تنگی عروق و ایست یا سکته قلبی را منجر شود. شاید عوامل بیرونی بالا رفتن کلسترول مشخصه خاصی نداشته باشد ولی دلایل و عوامل بالا رفتن آن کاملا مشخص است که عبارتند از:

  • مصرف غذاهای چرب و داری چربی های اشباع شده.
  • عدم تحرک و نداشتن هیچ گونه فعالیت ورزشی.
  • افزایش وزن و چاقی موجب بالا رفتن کلسترول بد و پایین آمدن کلسترول خوب میشود.
  • داشتن بیماری‌های قبلی و زمینه‌ای مانند دیابت و فشار خون بالا
  • بیماری های کلیوی و بیماری‌های کبدی
  • کم کاری غده تیروئید که با نام هیپوتیروییدیسم شناخته میشود.
  • استعمال دخانیات
  • مصرف نوشیدنی‌های الکلی و گازدار به صورت بی رویه
  • داشتن رژیم غذایی نامناسب و نامنظم
  • عوامل ژنتیکی، سابقه خانوادگی و سن و سال از عوامل دیگر بالا رفتن کلسترول می‌باشد.

مصرف قارچ شیتاکه و کنترل کلسترول خون

آشنایی با قارچ شیتاکه

در صورتیکه که طرفدار مصرف قارچ‌ها در رژیم غذایی خود و استفاده از داروهای گیاهی و مصرف دمنوش های گیاهی و در جهت پیشگیری از بیماری‌ها باشید حتما نام قارچ شیتاکه برایتان آشنا بوده و از خواص آن اطلاعاتی دارید. در توضیحی مختصر قارچ شیتاکه از معتبر ترین قارچ‌های خوراکی و داروهای گیاهی است که به منظور استفاده‌های دارویی، درمانی و پیشگیری از بیماری‌ها پرورش داده شده و محصولات متنوعی از آن تولید میکنند. با خواص و مواد مغذی که در قارچ شیتاکه وجود دارد این قارچ اثرات درمان زیادی بر بیماری‌های مختلفی دارد.

یکی ار دلایل محبوبیت قارچ شیتاکه در دنیا در درجه اول خوراکی بودن آن است، ولی این مسئله باعث نشد که طب گیاهی از خواص آن صرفه نظر کند و آن را به عنوان یک داروی گیاهی نیز معرفی کرده است چرا که از لحاظ مواد مغذی مورد نیاز بدن انسان بسیار کامل است و تقریبا هر کمبودی در بدن را، از لحاظ ویتامین و مواد معدنی جبران میکند. یکی از تاثیرگذارترین اثرات قارچ شیتاکه که موضوع مورد بحث ما در این مطلب نیز هست، کاهش و کنترل میزان کلسترول در خون است که در ادامه به چگونگی آن میپردازیم.

تاثیر قارچ شیتاکه بر کنترل کلسترول خون

  • اسیدهای آمینه، پلی ساکارید ها، استرول‌ها، لیپید‌ها و ترپنوئیدها همه موادی موجود در قارچ شیتاکه هستند که در کاهش و کنترل کلسترول خون موثر هستند.
  • قارچ شیتاکه با دارا بودن فیبر بالا، کالری و چربی پایین در کاهش چربی و کلسترول به فرد کمک میکند.
  • خوب کار نکردن کبد موجب بالا رفتن چربی خون میشود که شیتاکه با بهبود عملکرد کبد موجب تنظیم کلسترول نیز میشود.(مصرف قارچ شیتاکه و پاکسازی کبد)
  • با بالا رفتن چربی و کلسترول خون ممکن است رگ‌ها و شرایین بر اثر رسوب چربی تنگ یا مسدود شود که قارچ شیتاکه با بهبود عملکرد و جریان خون پاکسازی رگ‌ها را موجب میشود.
  • چاقی از عوامل بالا رفتن کلسترول خون است که با مصرف شیتاکه به کاهش وزن کمک شده و در نتیجه خطر بالا رفتن چربی خون کمتر میشود.
  • اریتادینین ماده‌ای موجود در شیتاکه است که مانع تولید کلسترول میشود؛
  • گلوکان بتای موجود در شیتاکه نوعی فیبر است موجب کاهش کلسترول میشود.
  • و در نهایت استرول‌های شیتاکه انسداد کلسترول در روده را برطرف میکند

مصرف قارچ شیتاکه و کنترل کلسترول خون

روش و میزان مصرف شیتاکه جهت کنترل کلسترول خون

استفاده از قارچ شیتاکه روش خاص و سختی ندارد چرا که به لحاظ خوراکی بودن در انواع غذاها قابل استفاده بوده ولی وقتی قرار است به منظور کاهش کلسترول و درمان چربی خون مصرف شود بهتر است روش های کم روغن یا بدون روغن را انتخاب کنید و یا روغن‌های گیاهی و طبیعی مانند روغن زیتون را به میزان کم جایگزین روغن‌ها و چربی‌های دیگر کنید.

بهترین روش استفاده روزانه در یکی از وعده‌های غذایی به صورت کبابی، آبپز و یا استفاده از ان در سوپ‌هاست و همچنین به صورت خام در انواع سالاد ها. فرقی نمیکند که از تازه یا خشک شده قارچ شیتاکه استفاده کنید چرا که در هر دو حالت خواص و مواد مغذی آن به یک میزان بوده با این تفاوت  که طعم شیتاکه خشک شده قویتر است. طعم شیتاکه شبیه به گوشت است و جایگزین مناسبی برای گوشت قرمز غذا می‌باشد چرا که مصرف زیاد گوشت قرمز موجب بالا رفتن کلسترول میشود؛ در صورت تمایل میتوانید از حجم گوشت کاسته و به همان میزان از قارچ شیتاکه استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست