افزایش انرژی با قارچ گانودرما

گانودرما یک قارچ دارویی است که استفاده از آن در سال های اخیر گسترش چشمگیری داشته است. این قارچ دارای خواص منحصر به فردی است که از قرن ها گذشته توسط طب چینی شناخته شده و مورد استفاده قرار گرفته است. مطالعاتی که در سال های اخیر انجام شده است برخی از خواص قارچ گانودرما را آشکار ساخته است.

گانودرما به شیوه های مختلفی قابل مصرف است. برخی از افراد مکمل آن را مصرف می کنند، برخی دیگر پودر آن را در دسرها و غذاهای خود می ریزند و یا آن را با قهوه یا چای مخلوط می کنند.

قهوه گانودرما به طور معمول حاوی قهوه فوری و عصاره پودر شده گانودرما است. مواد دیگری مانند شکر، خامه و ترکیبات دلخواه دیگر نیز می توان در آن استفاده کرد.

فراتر از افزایش انرژی و سایر خواصی که خود قارچ گانودرما دارد، طرفداران گانودرما ادعا می کنند که این قارچ طیف وسیعی از فواید را به همراه دارد. قهوه گانودرما گاهی اوقات توسط افرادی استفاده می شود که دوست دارند قهوه خود را کاهش دهند؛ اما همچنان سطح انرژی خود را بالا نگه دارند.

طرفداران پر و پا قرص قارچ گانودرما میگویند که این قارچ می تواند ایمنی بدن را افزایش دهد، با خستگی مبارزه کند، حافظه را بهبود بخشد، انرژی را افزایش دهد، کلسترول را کاهش دهد، التهاب را کاهش دهد، استرس را برطرف کند، روند پیری را معکوس و گردش خون را تحریک کند. همچنین گانودرما به عنوان منبع اصلی آنتی اکسیدان ها شناخته می شود.

قارچ گانودرما

اثرات قارچ گانودرما بر افزایش انرژی

تاکنون مطالعات علمی بسیار کمی که اثرات قارچ گانودرما بر افزایش انرژی را نشان دهد انجام شده است.

یکی از مطالعاتی که نشان داد گانودرما می تواند به افزایش انرژی و کاهش خستگی کمک کند در سال 2018 انجام شد و نشان داد که گانودرما لوسیدوم غنی از آنتی اکسیدان می باشد که باعث افزایش عملکرد عضلات و انرژی در موش ها می شود. یک مطالعه کوچک دیگر که در سال 2018 منتشر شد نشان داد که گانودرما لوسیدوم باعث کاهش خستگی در افراد داوطلب مبتلا به سندرم خستگی مزمن می شود.

به هر حال تحقیقات اولیه نشان می دهد که گانودرما ممکن است مزایای سلامتی خاصی داشته باشد.

علاوه بر این، در مورد اثر قهوه گانودرما بر افزایش انرژی می توان گفت نوشیدن قهوه، به طور کلی ممکن است اثرات مفیدی داشته باشد. به عنوان مثال، مصرف متوسط قهوه ممکن است به کاهش خطر ابتلا به چندین بیماری مزمن (از جمله دیابت، بیماری پارکینسون و بیماری های قلبی) کمک کند و سبب افزایش انرژی شود.

اثرات ضد سرطان، کمک به درمان بیماری های خود ایمنی و بهبود ایمنی از جمله اثرات مطالعه شده این قارچ هستند. علاوه بر این گانودرما دارای خواص باکتری کشی و ویروس کشی است که سبب شده است از این قارچ دارویی، برای تولید انتی بیوتیک استفاده گردد.

در یک مطالعه مروری در سال 2016، نتیجه گیری شد که گانودرما می تواند در کنار درمان معمول سرطان مورد استفاده قرار گیرد، زیرا می تواند رشد تومورها را کاهش دهد و ایمنی میزبان را تحریک کند.

عوارض جانبی احتمالی قارچ گانودرما

عصاره قارچ گانودرما اگر به میزان متعادل تا یک سال خورده شود احتمالاً ایمن است. اما فرم پودر شده این قارچ اگر بیش از یک ماه مصرف شود احتمال دارد که سبب مشکلاتی شود. استفاده از قارچ گانودرما پودر شده با اثرات سمی بر روی کبد همراه است. به همین دلیل توصیه می شود که دمنوش آن را تهیه کرده و پودر ته نشین شده آن را میل نکنید.

قارچ گانودرما همچنین می تواند عوارض جانبی دیگری از جمله خشکی دهان، گلو و بینی، همچنین خارش و بثورات پوستی، ناراحتی معده و اسهال، سرگیجه و سردرد، خونریزی بینی و مدفوع خونی ایجاد کند. نفس کشیدن در اسپورهای گانودرما می تواند باعث ایجاد حساسیت شود.

علاوه بر این، در مورد قهوه گانودرما باید گفت مصرف بیش از حد کافئین می تواند ضربان قلب را تسریع کند، خواب را مختل کند، معده را ناراحت کند و برخی از مشکلات روانی (مانند اضطراب) را تشدید کند.

همچنین، به خاطر داشته باشید که مکمل های گیاهی و غذایی به دقت داروهای تجویز شده تنظیم نمی شوند. بنابراین ممکن است محصولات فروخته شده دارای موادی باشند که روی برچسب ذکر نشده اند و منجر به جانبی ناخواسته ای شوند. به همین دلیل توصیه ما این است که قارچ گانودرما را بصورت خالص تهیه کنید.

قارچ گانودرما

هشدارها و احتیاط های ویژه:

بارداری و شیردهی: اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن اینکه آیا استفاده از قارچ گانودرما هنگام بارداری یا شیردهی بی خطر است، وجود ندارد. بنابراین در این دوران از ان استفاده نکنید.

اختلالات خونریزی: دوزهای بالای قارچ گانودرما ممکن است خطر خونریزی را در برخی از افراد با برخی اختلالات خونریزی افزایش دهد.

فشار خون پایین: قارچ گانودرما ممکن است فشار خون را کاهش دهد. این نگرانی وجود دارد که ممکن است فشار خون پایین را، پایین تر بیاورد. اگر فشار خون شما خیلی پایین است، بهتر است از مصرف قارچ گانودرما خودداری کنید.

یک نوع اختلال لخته شدن به نام ترومبوسیتوپنی: مصرف مقادیر زیاد گانودرما ممکن است با خطر خونریزی در افراد مبتلا به ترومبوسیتوپنی همراه باشد. اگر مبتلا به ترومبوسیتوپنی هستید از این قارچ استفاده نکنید.

جراحی: دوزهای بالای قارچ گانودرما اگر قبل جراحی استفاده شود این امکان هست که خطر خونریزی در بعضی افراد زیاد شود. حداقل 2 هفته قبل از جراحی، نباید از قارچ گانودرما استفاده کنید.

سخن آخر

اگرچه ممکن است از طعم کمی تلخ گانودرما لذت ببرید، اما باید بدانید هنوز تحقیقات زیادی در مورد گانودرما و اثرات سلامتی آن در آزمایش های بالینی در مقیاس بزرگ انجام نشده است. بسیاری از مطالعات انجام شده نیز در محیط آزمایشگاه و یا بر روی حیوانات بوده است. مطالعات انسانی ناکافی در مورد جنبه های مختلف اثرات گانودرما موجود است.  اگر می خواهید گانودرما را به عنوان یک قسمت منظم از رژیم خود مرتبا استفاده کنید، حتما ابتدا با پزشک خود صحبت کنید.

اگر استفاده از مکمل گانودرما را انتخاب کردید، به دنبال محصولی باشید که حاوی مهر تأیید وزارت بهداشت باشد و آزمایش کیفیت روی آن انجام شده باشد. مهر تأیید وزارت بهداشت ایمنی یا اثربخشی محصول را تضمین نمی کند، اما این اطمینان را می دهد که محصول به درستی تولید شده است، حاوی مواد موجود در برچسب است و حاوی سطح بالای آلاینده ها نیست.

قارچ گانودرما یک گیاه دارویی و یک موهبت خدادادی است؛ اما به خاطر داشته باشید که هیچ ماده غذایی و دارویی معجزه نمیکند. پس با دیدی باز به انتخاب اقدام کنید و کاری را کنید که برای سلامتی شما مفید باشد.

منابع:

https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-905/reishi-mushroom#:~:text=Reishi%20mushroom%20can%20also%20cause,reishi%20spores%20can%20trigger%20allergies.

https://www.verywellhealth.com/benefits-of-ganoderma-coffee-89454#:~:text=Ganoderma%20lucidum%20may%20also%20help,and%20exercise%20recovery%20in%20mice.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست