ترکیبات پلی ساکارید قارچ گانودرما

قارچ گانودرما با نام علمی Ganuderma Lucidium که به قارچ پوسیدگی سفید نیز معروف است، از گروه قارچ های بازیدیومیست می­باشد. با وجودیکه این قارچ جزو قارچ های قرمز است، اما مانند بسیاری از قارچ های قرمز دیگر نه تنها سمی نبوده بلکه سالیان متمادی به عنوان قارچ دارویی در کشورهای آسیای شرقی مانند چین، ژاپن و کره مصرف می­ شده است.

آشنایی با قارچ گانودرما

این قارچ اسامی مختلفی دارد و در مناطق مختلف جهان با نام خاصی شناخته می­ شود. به عنوان مثال در ژاپن این قارچ به ریشی (Reishi) و یا Reishi Mannentake (قارچ 10000 ساله) معروف است. در چین به آن لینگزی (Lingzhi) به معنای قدرت معنوی زندگی گفته می ­شود. در چین بیش از 4000 سال است که این قارچ به منظور درمان خستگی، آسم، سرفه، بیماری های کبدی و افزایش طول عمر استفاده می­ شده است و نام این قارچ در قدیمی ترین متون پزشکی چینی با قدمت بیش از 2 هزار سال آمده است. برای تهیه قارچ گانودرما می توانید به صفحه خرید قارچ گانودرما مراجعه کنید.

ترکیبات پلی ساکارید قارچ گانودرما

مواد معدنی قارچ گانودرما

اکنون، گانودرما لوسیدیوم در جهان به خوبی شناخته شده است و از خواص دارویی شگفت انگیز آن استفاده فراوانی می­شود. خواص دارویی گانودرما لوسیدیوم به خاطر وجود 400 ترکیب زیستی فعالی است که در میسلیوم و اسپور آن وجود دارد و مهمترین آنها شامل گلیکوپروتئینها، پلی ساکاریدها و ترپنوئیدها (مانند گانودریک اسید A، B، C  و D، گانودرول A و B، لوسیدنیک اسید A و B و گانودرمانوتریول)، سزکوئی ترپنها، استروئیدها، آلکالوئیدها مشتقات بنزوپیران و ترکیبات پلی فنل می­باشند. پتاسیم، کلسیم، فسفر، منیزیوم، سلنیوم، آهن و روی از مواد معدنی تشکیل دهنده این قارچ می­ باشند.

از جمله خواص قارچ گانودرما میتوان به خواص ضد سرطانی آن که به طور کلی ناشی از افزایش تقویت سیستم ایمنی بدن است، کاهش فشار خون به دلیل وجود گانودریک اسید، کنترل قند خون، خواص آنتی اکسیدانی و کاهش التهابات، بهبود آلرژی، محافظت از دستگاه گوارش، کلیه و کبد، محافظت از ساختار اعصاب، کمک به خوابیدن است.

ترکیبات پلی ساکارید قارچ گانودرما

در یک نظرسنجی که در هنگ کنگ انجام شده است، قارچ گانودرما لوسیدیوم سومین داروی گیاهی است که در بیماران کاندید جراحی قبل از عمل جراحی مصرف می شود. بخش زیادی از این قدرت شگفت انگیز قارچ گانودرما به دلیل وجود ترکیبات پلی ساکاریدی آن است. پلی ساکاریدهای موجود در قارچ گانودرما نقش مهمی در ایجاد ویژگی های دارویی منحصر به فرد آن دارند. این ترکیبات پیچیده قندی از به هم پیوستن مونوساکاریدها تشکیل می شوند.

تاکنون مقادیر قابل توجهی از انواع مختلف این ترکیبات (بیش از صد نوع) در میسلیوم، اندام تولید مثلی و اسپور (هاگ) قارچ گانودرما شناسایی شده است. از جمله این ترکیبات می توان به بتا-دی گلوکانها (β-D Glucan)، هتروپلی ساکاریدها و گلیکو پروتئین ها اشاره کرد.

ترکیبات پلی ساکارید قارچ گانودرما

تاثیر پلی ساکارید گانودرما بر بدن

از جمله تاثیرات دارویی پلی ساکاریدهای قارچ گانودرما لوسیدیوم می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

اثرات ضد التهابی:

تحقیقات نشان داده است که بتا- دی گلوکان های قارچ گانودرما لوسیدیوم با تاثیر بر ژن های پیش التهابی می­توانند باعث کاهش میزان التهابات شوند. بر طبق یک گزارش علمی این پلی ساکارید توانسته است میزان التهابات ناشی از رژیم های پر کلسترول را در موش کاهش دهد.

کمک به درمان انواع سرطان:

بر طبق گزارشات منتشر شده استفاده از بتا دی گلوکان قارچ گانودرما لوسیدیوم همراه با شیمی درمانی باعث کنترل رشد تومور سرطانی و سرعت متاستاز آن شده است.

فعالیت آنتی اکسیدانی:

پلی ساکاریدهای قارچ گانودرما لوسیدیوم خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و می توانند از آسیب های وارده به ماده ژنتیکی سلول ها (DNA) جلوگیری کنند. از طرفی این ترکیبات با مهار بیوسنتز کلسترول، افزایش فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی، کاهش پراکسیداسیون لیپید و کاهش تجمع پلاکت ها نقش آنتی اکسیدانی خود را ایفا می­کنند.

درمان آسیب های پوستی:

گزارشات نشان داده است که پلی ساکاریدهای قارچ گانودرما با فعال سازی برخی از مکانیسم های دفاعی بدن و کاهش تولید رادیکال های آزاد، به بهبود زخم و آسیب های پوستی کمک زیادی می کنند.

ترکیبات پلی ساکارید قارچ گانودرما

کمک به درمان آلزایمر:

بیماری تخریب سلول های عصبی مغز که به آلزایمر نیز معروف است، می تواند به تدریج باعث تحلیل بافت مغز افراد مبتلا شود. گزارشات علمی تایید کرده اند که پلی ساکاریدهای قارچ گانودرما می تواند به کاهش تخریب سلول های مغزی انجامیده و به عنوان یک عامل درمانی بیماری آلزایمر مورد توجه قرار گیرند. پژوهش ها نشان می دهد که پلی ساکاریدهای قارچ گانودرما لوسیدیوم به بهبود اختلالات شناختی از طریق تکثیر سلول های پیش ساز عصبی موش کمک کرده است.

بهبود بیماری های قلبی عروقی:

پلی ساکاریدهای موجود در قارچ گانودرما می­توانند به کنترل فاکتورهای خطرساز در بیماریهای قلبی عروقی کمک کرده و به این ترتیب به بهبود مشکلات ناشی از این بیماری کمک کنند.

بهبود دیابت:

دیابت شیرین که به بیماری همه گیر مدرن نیز معروف است، یکی از بیماری های رایج امروز جوامع بشری است. پیش بینی می شود که مبتلایان به این بیماری در سال 2025 به نزدیک 300 میلیون نفر برسد. دیابت در دو دسته دیابت نوع 1 و نوع 2 قرار میگیرد. دیابت نوع 2 حدود 90 درصد این بیماری را تشکیل می دهد. این بیماری به صورت کاهش ترشح انسولین از غده پانکراس (لوزالمعده) و یا کاهش حساسیت گیرنده­ های این هورمون در سطح سلول ها بروز می کند و با اختلالات لیپیدی همراه است. نتیجه کاهش انسولین در خون افزایش قند خون است. تحقیقات نشان می دهد که پلی ساکاریدهای موجود در قارچ گانودرما لوسیدیوم می تواند فعالیت هایپر گلایسمیک داشته باشد. به این معنی که باعث افزایش سطح انسولین خون و به دنبال آن کاهش قند خون شود.

بهبود بیماری آرتریت روماتوئید:

محققان دریافته اند که عصاره پلی ساکاریدهای قارچ گانودرما لوسیدیوم دارای تاثیرات مهاری بر روی تکثیر فیبروبلاست های سینوویال (Synovial fibroblasts) باعث بهبود این بیماری می شود.

تاثیرات ضد ویروس:

ترکیبات پلی ساکارید قارچ گانودرما لوسیدیوم دارای اثرات ضد ویروسی از جمله ویروس تبخال (herpes simplex virus) و آنفولانزای نوع A می شود.

درمان اختلال افسردگی:

افسردگی نوعی اختلال است که با کاهش خلق و خوی و ایجاد اشکال در فعالیت های عادی روزمره در ارتباط است. نتایج بررسی های محققان نشان داده است که پلی ساکاریدهای موجود در قارچ گانودرما لوسیدیوم می تواند آسیب های ناشی از ایسکمی و واکنش های التهابی را در سلول های عصبی مهار کند و به این ترتیب به بهبود اختلال افسردگی کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست