قارچ گانودرما و میگرن

قارچ گانودرما لوسیدوم، مهمترین گونه درمانی در میان قارچ های دارویی است. اثرات مسکن و آرامش بخش قارچ گانودرما لوسیدوم، دارای شهرت جهانی است، شاید در زمان باستان، اثرات مثبت قارچ گانودرما محدود به مکتوبات طب سنتی چین بود اما امروزه در بسیاری از آزمایشگاه های جهان، تحقیقات گسترده ای بر انواع خواص قارچ گانودرما لوسیدوم و ترکیبات موجود در آن انجام می شود.

بعد از تحقیق بر سر خواص ضد توموری قارچ گانودرما، مطالعه اثر مسکنی و ضد التهابی این قارچ بسیار مطرح است. یکی از اهمیت های قارچ گانودرما، ویژگی تسکین بخش آن به ویژه در رفع سردرد است که به عنوان یکی از خواص درمانی در کتب سنتی به گانودرما لوسیدوم نسبت داده شده است. سردردهای میگرنی، سردردهای مزمن، دوره ای و ضربان دار هستند که افراد بسیاری در سراسر دنیا از این درد، رنج می برند. آغاز میگرن، با درد شدید همراه است تا حدی که تمرکز را از بین برده و فعالیت روزمره را مختل می کند.

قارچ گانودرما لوسیدوم، امیدی برای درمان دردهای میگرنی

تا کنون درمان های زیادی هم توسط داروهای شیمیایی و هم به وسیله داروهای گیاهی، یوگا و مدیتیشن، طب سوزنی، ورزش، موسیقی درمانی و … برای این درد در نظر گرفته شده است، اما این درمان ها در برخی افراد اثر دارد و در برخی دیگر اثر ندارد و یا تاثیرات ضعیفی داشته و یا اثر آن بسیار کوتاه است و یا با عوارض جانبی همراه می باشد. یکی از خواص قارچ گانودرما لوسیدوم که دانش پزشکی را امیدوار به درمان میگرن نموده است، خاصیت تسکین دهندگی و ضد التهابی است.

سردردهای میگرنی

شواهد علمی بر تایید تاثیر قارچ گانودرما در درمان میگرن

به نظر می رسد قارچ گانودرما لوسیدوم بدون عوارض جانبی، برای درمان میگرن موثر باشد. در مطالعه ای که سال 2012 منتشر شد، شواهد برگرفته از نتایج تحقیق، حاکی از اثر درمانی قارچ گانودرما لوسیدوم بر میگرن بود. در این مطالعه اثر گانودرما را بر روی تعداد و طول زمان دردهای میگرنی بررسی کرده و در 93.9 درصد از موارد مورد آزمایش، گانودرما موجب کاهش تعداد و شدت و طول مدت میگرن شده بود. 83 درصد از این بیماران ادعا کردند که هیچ گونه عوارض جانبی پس از مصرف قارچ گانودرما نداشته اند. این تحقیق به مدت یک ماه بر روی 66 بیمار مبتلا به میگرن مزمن انجام شده بود.

به نظر می رسد طبق نتایج این تحقیق و ادعاهای کتب طب سنتی چین، تسکین بخشی قارچ گانودرما بر روی سردردهای میگرنی را بتوان به ترکیبات ضد التهابی این قارچ که خاصیت آرامش بخش و تعدیل کننده سیستم عصبی و رفع تنش های مغزی و ذهنی دارند، نسبت داد.

میگرن، مهلک نیست اما ناتوان کننده است

میگرن، درد ضربان دار در یک یا هر دو طرف سر است که به طور عود شونده در مواقع مختلف، ایجاد می گردد و غالبا تحت تاثیر خستگی های طولانی مدت، تنش های روانی، استرس، نور شدید و سر و صدای زیاد، تحریک می شود. افرادی که دچار میگرن مزمن هستند بسیار بیشتر و در فواصل زمانی کوتاه تر این حملات دردناک را تجربه می کنند تا جایی که حتی به چندین بار در یک روز نیز می رسد. با وجود اینکه اگر قرار باشد حتی سه تا چهار بار در هفته داروهای ضد میگرنی مصرف شود، عوارض زیادی در بدن پدید می آید، یافتن درمان طبیعی بدون عارضه اهمیت دارد.

درمان های طبیعی میگرن

درمان های گیاهی که برای درمان میگرن موثرند شامل نعنا فلفلی، عصاره برگ بید، زنجبیل، کافئین، سنبل الطیب، تخم گشنیز، مریم گلی، بابونه، گل گاوزبان می باشد و در کنار این موارد، نام قارچ گانودرما و قارچ شیتاکه نیز به چشم می خورد. علاوه بر سردردهای بسیار شدید، حالت تهوع، استفراغ، مشکلات گفتاری، بی حسی و حس گزگز شدن موضعی، حساسیت به نور و صدا، سرگیجه و احساس کشش در پوست ناحیه پیشانی از جمله علائم میگرن می باشند.

عوامل محرک میگرن

دلایل زیادی برای حملات میگرن برشمرده می شود، اعم از:

  • تغییرات هورمونی مانند آنچه در روزهای پیش از پریود رخ می دهد.
  • فشارهای روانی و عاطفی مانند استرس، هیجانات شدید، افسردگی و اضطراب.
  • رژیم غذایی مانند مصرف الکل، کافئین، شکلات، پنیر، مرکبات، خوراکی های حاوی مواد افزودنی تحت عنوان تیرامین و …

یکی از مهم ترین دلایل میگرن در خانم ها، نوسانات استروژنی است که در حوالی پریود، در زمان بارداری و یا در دوران یائسگی ایجاد می شود.

قارچ گانودرما

درمان میگرن بدون عوارض جانبی با استفاده از قارچ گانودرما

درمان قطعی برای دردهای میگرنی پیدا نشده است اما روش های برای کاهش یا رفع درد در هربار حمله میگرنی، کاهش شدت میگرن، کاهش تعداد و طول مدت حملات میگرنی، وجود دارند که شامل موارد طبیعی و مصنوعی هستند. همان طور که اشاره گردید، میگرن، یک بیماری مهلک نیست اما شرایط فرد در زمان حمله میگرنی، شرایط سختی است. دردهای میگرنی و واکنش های متعاقب آن، به قدری شدید می تواند باشد که در زمان عود، فرد را از انجام کارهای عادی ناتوان نماید.

به ویژه انجام کارهای چشمی، کارهایی که نیاز به دقت و تمرکز دارد، مطالعه و کارهای کامپیوتری در هنگام حملات میگرن، غیر ممکن است. بنابراین شاید میگرن کشنده نباشد اما موجب اختلال در زندگی است. این روزها هم به واسطه شلوغی و تنش های زندگی و هم استفاده بسیار زیاد از وسایل دیجیتالی که دارای صفحه نمایش های با نور متمرکز هستند، اسباب تحریک حملات میگرنی بیشتر از گذشته فراهم شده است.

درد میگرن در افراد مختلف، ممکن است چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد، اما با توجه به شرایط بد در حین حملات، نیاز است به روشی، طول مدت میگرن کاهش یابد تا فرد سریع تر به حال عادی خود بازگشته و بتواند به انجام امور زندگانی اش بپردازد. مصرف محصولات حاوی ترکیبات قارچ گانودرما لوسیدوم تا حد زیادی در کوتاه شدن مدت زمان حملات میگرنی موثر است و نکته ممتاز استفاده از این قارچ برای میگرن، بدون عارضه بودن آن است.

تحقیقات بر سر چگونگی و میزان اثر گانودرما لوسیدوم بر درمان میگرن ادامه دارد اما با توجه به دانسته های پیشین به نظر می رسد، گانودرما می تواند ایمپالس های عصبی را تعدیل کرده، خون رسانی به بافت های عصبی را تنظیم نموده، با آرام سازی سیناپس های عصبی، سم زدایی از سلول های عصبی، بهبود اکسیژن رسانی و رفع تنش های مغزی، در درمان درد موثر باشد.

فاکتورهای ضد التهابی و پلی ساکاریدهای موجود در گانودرما لوسیدوم در کنار ترکیبات تسکین بخش، به کاهش حالت های التهابی و هیجانی هم در اعصاب و هم در سیستم ایمنی کمک کرده و از این طریق نیز، موجب تسکین میگرن می شود. مصرف قارچ گانودرما در رژیم غذایی، می تواند سلامت عمومی، خواب آرام، انرژی زیاد، نشاط و قوای جسمی را تامین کرده و از این لحاظ نیز، تعداد حملات میگرن را کاهش داده و عود آن را به تاخیر اندازد.

برگرفته از:

https://mycolivia.com/the-use-of-the-reishi-mushroom-for-reliving-migraine/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست