تاثیر قارچ گانودرما بر قاعدگی

قارچ گانودرما، قارچ شرقی طبی است که می تواند آرامش عصبی و جسمی را موجب گردد. تاثیرات مثبتی که قارچ گانودرما لوسیدوم بر تنظیم خواب و چرخه شبانه روزی و تعدیل هورمونی – عصبی می گذارد باعث می شود که:

  • کیفیت زندگی فیزیولوژیک افزایش یابد.
  • با کاهش استرس و اضطراب و افزایش انرژی و شادابی جسمی و ذهنی، تا حد بسیار زیادی، موجب بهبود عملکرد ارگان های مختلف بدن می شود.

می دانیم که وضعیت ذهن و اعصاب بر تمام بخش های بدن، اثرگذار است و سیستم هورمونی و سیستم ایمنی، در صف اولین بخش های تحت تاثیر اعصاب، قرار دارند، از طرفی این دو بخش، مهم ترین بخش های عملکردی بدن را هم برای روندهای فیزیولوژیک غیر ارادی و هم برای فعالیت های ارادی شامل می شوند.

قارچ گانودرما دارای طیف وسیعی از اثرات زیستی و فیزیولوژیکی تقابلی در بدن

بر اساس مطالعات انجام شده در مورد تاثیر قارچ گانودرما لوسیدوم بر هورمون های جنسی، مشاهده شد که تجویز عصاره گانودرما لوسیدوم به تعدیل هورمون استروژن کمک می کند. همچنین از آنجا که قارچ گانودرما لوسیدم ترکیبات آنتی اکسیدانی فراوان دارد، در کنار اثر بر تعدیل استروژن، به واسطه فعالیت ضد توموری خود، می تواند اثرات تقویت شده تنری بر مهار و پیشگیری سرطان سینه در زنان، داشته باشد. زیرا باید بدانید که سلول های سرطانی در پستان، یا وابسته به استروژن هستند و یا مستقل از استروژن، بنابراین قارچ گانودرما از این منظر می تواند بر مهار رشد در هر دو نوع سلول های سرطانی در پستان، موثر عمل کند.

تاثیر قارچ گانودرما بر قاعدگی

از دیگر دست سیستم هورمونی و سیستم ایمنی نیز با یکدیگر دچار تقابل هستند، بنابراین هر عامل تعدیل کننده ای که بر هر کدام از این سه بخش اثر گذارد، می تواند موجب تنظیم و بهبود عملکردهای زیستی کوتاه مدت و طولانی مدت در تمام بدن شود. یکی از اثرات این روند، بر سیستم تولید مثلی و اندام های جنسی است که از هر سه سیستم عصبی، هورمونی و ایمنی، بسیار تاثیر می پذیرد و فلذا قارچ گانودرما هم با اثر مستقیم بر هر یک از این سه بخش و نیز با اثر واسطه ای و تقویت شده بر آن ها، در کنار اثرات غیر مستقیم از طریق تاثیر بر متابولیسم و کبد و قلب و عروق و … می تواند وضعیت و فعالیت اندام جنسی را نیز تعدیل کند.

تاثیر قارچ گانودرما لوسیدوم، بر قاعدگی و چرخه جنسی زنان

از جمله مهم ترین مواردی که بر مبنای آنچه پیش تر ذکر گردید می توان اشاره کرد، تاثیر گانودرما لوسیدوم بر قاعدگی و سیکل جنسی ماهانه خانم ها است. تعادل و تقابل سطوح استروژن و پروژسترون در کنار سایر هورمون های جنسی و غیر جنسی و فاکتورهای شیمیایی بدن، روند چرخه جنسی زنان را از پس از بلوغ تا زمان یائسگی، کنترل می کند. تعدیل هورمون های پرولاکتین، اکسی توسین، FSH، LH، و …. از جمله مسیرهای اثرگذاری قارچ گانودرما بر سیکل قاعدگی است. همچنین گانودرما با تعدیل سیگنال های عصبی مغز موجب تنظیم ترشح سروتونین، دوپامین و نیتریک اکساید شده و از این حیث نیز در مسیرهای تداخلی و چند مرحله زیستی، قاعدگی را تنظیم می کند. اهمیت تنظیم چرخه قاعدگی در دوران فعالیت جنسی زنان، بسیار بالا و حتی حیاتی است.

اهمیت قاعدگی

تصور ساده و اشتباه در مورد قاعدگی این است که تنها اهمیت این پدیده، مربوط به باروری و تولید مثل است غافل از اینکه قاعدگی هم نشانه سلامتی جسم در ابعاد مختلف است و هم عامل مهمی برای تامین و تضمین سلامت عمومی بدن. قاعدگی به موقع و منظم، نشان دهنده سلامت هورمونی و عصبی، قوای جسمی، متابولیسم صحیح، وضعیت روانی نرمال، سلامت عروقی، عملکرد خوب سیستم ایمنی و … است و خود نیز باعث سلامت و تداول عملکرد درست در بخش های مختلف می گردد.

اساس قاعدگی، مانند تمام اتفاقات فیزیولوژیک بر پایه هورمون و اعصاب (اندوکرینولوژی)، بنا نهاده شده و از این حیث هم تحت تاثیر عوامل مختلف است و هم بر عوامل مختلف بدن، اثر گذار است. بنابراین قارچ گانودرما با تاثیر مثبت بر قاعدگی هم می تواند ویژگی های مفید خود را بر سلامت عمومی بدن اثبات کند و هم بر سلامت بدن زنان از طریق بهبود چرخه قاعدگی، کمک کند.

قارچ گانودرما

قاعدگی موجب می شود فشار قلبی کاهش یابد، لخته های خونی احتمالی داخل عروق از بین برود، فشار خون پایین آید، برخی از سموم مضر در پلاسمای خون، دفع شود، نشاط پوستی و فیزیولوژیک حاصل شود، سیستم عصبی تعدیل شده و قوای ایمنی تقویت گردد و …. بنابراین برای زنان، چرخه قاعدگی یک چرخه حیاتی و نشانگر سلامتی است.

چرخه قاعدگی چیست؟

قاعدگی در طول ماه ( هر 28 روز ) یک بار با خونریزی ( پریود یا عادت ماهیانه ) آغاز شده که طی آن تخمکی که در دیواره رحم لانه گزیده و بارور نشده است، همراه با بافت پیوندی دیواره رحم و مویرگ های خونی و … از واژن دفع می گردد و این اتفاق حدود 3 الی 5 روز طول می کشد، پس از آن رحم برای بارداری احتمالی بعدی شروع به آماده شدن کرده و در این اثنا یک تخمک دیگر از یکی از تخمدان ها آزاد شده و مسیر خود را به سوی رحم و لانه گزینی در دیواره آن، می پیماید تا خونریزی بعدی و آغاز چرخه دیگر در ماه بعد.

بنابراین کاملا مشخص است که در طی یک ماه، نه تنها ناحیه تناسلی و ارگان های جنسی و تولید مثلی تحت تغییرات خاصی هستند بلکه متعاقب این تغییرات، تمام بخش های بدن نیز، دچار تغییرات نوسانی می شوند از جمله تغییر در خلق و خو، رفتار، واکنش های عصبی و … تغییر در وضعیت توده بدنی و ذخیره چربی، قند خون، فشار خون، ریتم تنفسی، دمای بدن، عملکردهای گوارشی، پوست و مو و ناخن، مفاصل و استخوان ها، متابولیسم و … یعنی هم جسم، هم روان در باطن و ظاهر در طول چرخه قاعدگی به صورت ریتمیک  در یک سیکل ماهیانه، دستخوش تحولات قابل توجه و مهم می شوند.

اهمیت تاثیرات قارچ گانودرما بر قاعدگی و سلامت عمومی زنان

با وجود اثرات مثبت قاعدگی بر روی سلامتی زنان، این چرخه به واسطه تغییرات مذکور، با دردسرهایی نیز همراه است به ویژه در روزهای پایانی چرخه یعنی پیش از شروع خونریزی، این تغییرات شکل اختلال گونه ای می گیرد و در مواردی آنقدر شدید است که تحت عنوان سندرم قاعدگی با علائمی همراه با عصبانیت، افسردگی، بی حوصلگی، خواب آلودگی شدید، ضعف جسمی، سرما خوردگی و حالت های التهابی، درد مفاصل، درد سینه، نفخ شدید، یبوست یا اسهال، حالت تهوع، سردرد یا سرگیجه، دل درد، بی خوابی و … همراه است که سندرم قاعدگی در افراد مختلف متفاوت بوده و می تواند شامل برخی یا همه این علائم باشد.

قارچ گانودرما لوسیدوم، با تمام اثرات شناخته شده خود از طریق ترکیبات مهمی که دارد (ترکیبات قارچ گانودرما)، می تواند موجب تخفیف علائم سندرم پیش قاعدگی شود. پس گانودرما هم تنظیم کننده قاعدگی است و هم تسهیل کننده آن، و بر مبنای آنچه طرح گردید، از این جنبه، قارچ گانودرما می تواند مکملی عالی و سلامتی بخش برای زنان محسوب شود.

منابع:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3680858/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16865287/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست