تاثیر قارچ گانودرما بر بیماری های واگیردار

قبل از اینکه به تاثیر قارچ گانودرما بر بیماری های واگیردار بپردازیم، باید ببینیم بیماری های واگیر دار چه هستند و چه انواعی دارند.

بیماری واگیردار چیست؟

وقتی ارگانیسمی وارد بدن می شود و ما را مریض می کند، این بیماری، بیماری عفونی نامیده می شود ارگانیسم هایی که باعث بیماری های عفونی می شوند بسیار متنوع هستند و می توانند شامل مواردی مانند ویروس، باکتری ، قارچ و انگل باشند. بیماری های عفونی ممکن است مستقیماً از فرد مبتلا به عفونت به ما منتقل شوند و یا از طریق غذا یا آب آلوده و حتی از طریق گزش حشره انتقال پیدا کنند. بیماری هایی عفونی که از یک فرد به فرد دیگر منتقل می شوند، بیماری های واگیر دار نامیده می شوند.

بیماری های واگیردار ویروسی

ویروس ها موجودات بسیار ریزی هستند. آنها حتی از باکتری ها نیز کوچکتر هستند. در ابتدایی ترین سطح ، ویروس از یک قطعه ماده ژنتیکی تشکیل شده است که توسط پوسته پروتئینی احاطه شده است. برخی از ویروس ها ممکن است یک پاکت اضافی یا سایر ویژگی ها را در سطح خود داشته باشند.

ویروس ها، انگلی هستند که به سلول میزبان نیاز دارند تا بتواند چرخه زندگی خود را ادامه دهد. وقتی ویروس وارد سلول میزبان شد، می تواند از مولفه های سلولی برای تولید مثل استفاده کند. ویروس های جدید از سلول میزبان آزاد می شوند، روندی که باعث از بین رفتن سلول میزبان می شود.

برخی از نمونه های بیماری های واگیردار ویروسی عبارتند از:

  • آنفلوانزا
  • سرماخوردگی
  • سرخک
  • سرخچه
  • آبله مرغان
  • ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV)
  • هپاتیت ویروسی، که می تواند شامل هپاتیت A ، B ، C ، D و E باشد
  • هاری
  • ابولا

بیماری های واگیردار باکتریایی

قارچ گانودرما و بیماری های واگیردار

باکتری ها میکروارگانیسم های تک سلولی هستند. آنها بسیار متنوع هستند، در اشکال و اندازه های مختلف وجود دارد.

اگرچه تعداد زیادی باکتری در بدن ما و روی پوست ما وجود دارند، اما این باکتری ها اغلب بیماری ایجاد نمی کنند. در واقع، باکتری های موجود در دستگاه گوارش می توانند به ما کمک کنند تا غذای خود را هضم کنیم.

با این حال، گاهی اوقات برخی از باکتری ها می توانند وارد بدن ما شده و باعث ایجاد عفونت شوند. برخی از نمونه های عفونت های باکتریایی واگیردار عبارتند از:

  • واژینوز باکتریال
  • سوزاک
  • سیفلیس
  • بیماری سل
  • سرفه سیاه
  • سیاه زخم
  • عفونت های قارچی

بیماری های واگیردار قارچی

قارچ ها گروه متنوعی از ارگانیسم ها هستند که می شامل مواردی مانند مخمرها و کپک ها هستند. گاهی اوقات قارچ ها آنقدر کوچک هستند که نمی توانید آنها را با چشم غیر مسلح ببینید. در مواقع دیگر می توانید آنها را ببینید، مانند زمانی که متوجه کپک روی کاشی حمام می شوید. همه قارچ ها نمی توانند ما را بیمار کنند، اما برخی از نمونه های بیماری های قارچی واگیردار عبارتند از:

  • عفونت های مخمری واژن
  • برخی از عفونت های قارچی پوست

بیماری های واگیردار انگلی

انگل ها در بدن میزبان یا روی آن زندگی می کنند و غذا یا مواد مغذی دیگر را با هزینه میزبان دریافت می کنند. سه نوع انگل وجود دارد که می تواند باعث بیماری در انسان شود:

پروتوزوآ: ارگانیسم های کوچک و یک سلول

هلمینت ها: ارگانیسم های بزرگتر و کرم مانند

اکتوپارازیت: ارگانیسم هایی مانند کک، کنه و شپش

برخی از نمونه های بیماری های واگیردار که توسط انگل ایجاد می شوند عبارتند از:

  • ژیاردیازیس
  • عفونت کرم نواری
  • عفونت کرم گرد
  • شپش عانه و سر
  • گال

در طول قرن گذشته، تعدادی از عوامل مصنوعی ضد میکروبی، ویروسی، قارچی و انگلی ساخته شده اند، اما مقاومت در برابر دارو و عوارض جانبی، هنوز عمده ترین مانع برای دستیابی به نتایج درمانی موفق در بسیاری از موارد است. داروهای گیاهی می توانند مکمل ایمن و مفیدی برای درمان بیماری های واگیردار باشند.

 

بیماری های واگیردار

تاثیر قارچ گانودرما بر بیماری های واگیردار باکتریایی و ویروسی

قارچ گانودرما به طور سنتی در آسیا برای درمان بیماری های عفونی مزمن، مانند هپاتیت مزمن و برونشیت مورد استفاده قرار می گیرد. مطالعات پیش بالینی (مطالعه روی حیوانات و درآزمایشگاه) نشان می دهد که گانودرما طیف گسترده ای از فعالیت های ضد باکتری و ضد ویروسی را نشان می دهد، در حالی که داده ها در انسان بسیار ناچیز است. پلی ساکاریدها یا تری ترپنوئیدهای گانودرما، فعالیت هایی را علیه ویروس هرپس ساده، ویروس هپاتیت B ، HIV و ویروس اپشتین بار در شرایط آزمایشگاهی یا در مدل های حیوانی نشان دادند.

گونه گانودرما همچنین حاوی ترکیبات ضد باکتری برای مهار باکتری های گرم مثبت و / یا گرم منفی در شرایط آزمایشگاهی است. با این حال، تعمیم این یافته ها به انسان دشوار است، زیرا بیشتر این مطالعات در شرایط بهینه با استفاده از دوزهای بالای ترکیبات گانودرما انجام شده است. یک مطالعه بالینی دوسوکور ، تصادفی و کنترل شده با پلاسبو نشان داد که درمان بیماران هپاتیت B با پلی ساکاریدهای گانودرما به میزان 5400 میلی گرم در روز به مدت 12 هفته منجر به کاهش قابل توجه سطح HBV DNA و آنتی ژن هپاتیت B شد.

مکانیسم فعالیت های ضد میکروبی و ضد ویروسی گانودرما تا حد زیادی تعریف نشده است. اطلاعات موجود در حال حاضر استفاده از گانودرما را به عنوان آنتی بیوتیک پشتیبانی نمی کند، اما ممکن است نقش دیگری در مدیریت عفونت باکتریایی و ویروسی داشته باشد. مطالعات بیشتر در مورد انسان مورد نیاز است. مطالعات در زمینه تاثیر گانودرما بر بیماری های واگیردار ادامه دارد.

 

تاثیر قارچ گانودرما بر بیماری های واگیردار قارچی

طبق نتایج یک مطالعه، عصاره الکلی قارچ گانودرما می تواند به عنوان یک محصول ضد قارچ در مطالعات آینده مورد استفاده قرار گیرد تا منجر به کنترل و درمان بهتر کاندیدیازیس (نوعی بیماری قارچی) شود. البته مطالعات بسیار بیشتری برای مشخص شدن اثر گانودرما بر قارچ ها لازم است.

تاثیر قارچ گانودرما بر بیماری های واگیردار انگلی

برخی از ترکیبات موجود در قارچ گانودرما خاصیت ضد انگلی دارند. برای مثال ترپنوئیدهای قارچ گانودرما یکی از این ترکیبات هستند. Farnesyl quinone، یک نوع پلی کتید، دومین ترکیب ضد میکروبی و ضد انگلی گانودرما است. علاوه بر این دو، پلی پپتیدها ، پپتیدهای کوچک مانند گانودرمین، پلی ساکارید مانند نوعی کیتین و کیتوزان نیز دارای خواص ضد میکروبی و ضد انگلی هستند. با این وجود این ها مطالعات پراکنده ای هستند و برای گرفتن نتایج قطعی نیاز به مطالعات بیشتری است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد خواص قارچ گانودرما به صفحه مقالات سایت مراجعه نمایید همینطور برای خرید این قارچ می توانید به صفحه خرید قارچ گانودرما مراجعه کرده و براحتی خرید خود را انجام دهید.

منابع:

https://www.healthline.com/health/infections#Overview

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6017764/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست