آشنایی با مواد معدنی موجود در قارچ شیتاکه

بدن انسان برای حفظ سلامتی و بهبود عملکرد ارگان‌های خود همواره به مواد زیادی از جمله ویتامین‌ها، فیبرها، مواد معدنی، پروتئین‌ها و بسیاری مواد مغذی دیگر نیازمند است. هر یک از این مواد دارای دسته بند‌ی های متفاوتی هستند و در هر دوره از زندگی نیاز بدن به بعضی از این مواد کمتر یا بیشتر می‌شود؛ از بین آنها مواد معدنی گوناگون نقش‌های مهم زیادی را در بدن ایفا می‌کند. بدن هر فرد می‌تواند این مواد را به دو روش طبیعی و یا مکمل غذایی دریافت کند و نحوه دریافت بستگی به رده سنی آن شخص دارد.

به طور مثال یک جنین برای رشد عضلانی، مغزی، سلولی و دیگر موارد خود به انواع این مواد احتیاج دارد ولی این مواد را به راحتی از بدن مادر می‌گیرد، به شرطی که بدن مادر از این مواد غنی بوده و با تغذیه جنین بدن خودش دچار کمبود نشود. یا در مثال دیگر بدن یک کودک یا نوجوان که در اوج رشد خود قرار دارند، شاید بهتر باشد علاوه بر تغذیه مقداری هم مکمل غذایی دریافت کند.

در هر صورت بدن به این مواد نیاز دارد و بهترین راه قبل از مصرف مکمل، دریافت این مواد از طریق خوراک و یا گیاهان دارویی است که یکی از غنی‌ترین آنها قارچی است به نام قارچ شیتاکه ولی قبل از آشنایی با قارچ شیتاکه کمی راجع ‌به نقش مواد معدنی بر بدن بدانیم.

آشنایی با مواد معدنی موجود در قارچ شیتاکه

نقش مواد معدنی بر بدن

شاید همه ما به راحتی بتوانیم بگوییم بدن به مواد معدنی مثل کلسیم، پتاسیم، آهن و یا منیزیم احتیاج دارد ولی دقیقا ندانیم که از کجا باید آن را تامین کنیم، در هر دوره از زندگی چه میزان از آن را باید به بدن برسانیم و یا اگر بدن با کمبود آنها مواجه شد چه عواقبی رخ خواهد داد. تنوع مواد معدنی مورد نیاز بدن بسیار بالاست ولی بعضی از آنها اصلی یا ماکرو هستند یعنی بدن به مقدار زیادی از آنها احتیاج دارد مانند پتاسیم، کلسیم، فسفر، منیزیم، سدیم و گوگرد. بعضی از این مواد کمیاب بوده به این معنی که بدن میزان کمتری از آنها را نیاز دارد و از آنها برای فعالیت‌های بیوشیمیایی و متابولیسم بدن استفاده می‌کند مانند مس، روی، آهن، منگنز، سلنیوم، ید، کروم و مواد زیاد دیگر.

در اینجا نمی‌توان به طور مفصل در مورد نقش مواد معدنی صحبت کرد چرا که خود این موضوع بسیار زمان‌بر و طولانی از لحاظ محتوا خواهد بود ولی در یک توضیح کوتاه انواع مواد معدنی بر رشد و تقویت استخوان، تقویت سیستم ایمنی بدن، انعقاد خون، عملکرد عضلات، نقل و انتقال پیام‌های عصبی، بازسازی سلولها، کنترل قند خون، کنترل فشار خون، تولید هورمون‌های مهم، تولید گلبول‌های قرمز و خون، بهبود عملکرد قلب، سنتز آنزیم های بدن، تولید و حفظ انرژی بدن، تولید مثل و بسیاری دیگر از عملکرد ‌های حیاتی بدن تاثیر گذار است.

آشنایی با مواد معدنی موجود در قارچ شیتاکه

آشنایی با قارچ شیتاکه

بسیاری از افراد قارچ‌ها را جزء خانواده سبزیجات می‌دانند ولی قارچ‌ها در بین جانداران متعلق به گروه خاص خود یعنی قارچ‌ها هستند که یکی از محبوبترین و مغذی‌ترین آنها قارچ شیتاکه است که قبل از مصرف دارویی به دلیل طعم خوب و مطبوع مصرف خوراکی دارد. قارچ شیتاکه بومی کشورهای آسیای جنوب شرق بوده و سالیان زیادی است که استفاده از آن رواج دارد ولی با شناخت بیشتر و پی بردن به مواد مغذی موجود در آن، شیتاکه را در دسته گیاهان دارویی قرار دادند و محصولاتی از آن تولید کردند که استفاده از آن را آسانتر کند.

قارچ شیتاکه از سری قارچ های چتری است که امروزه در سرتاسر جهان کشت می‌شود تا همگان بتوانند از خواص بی‌نظیر آن استفاده کنند. شیتاکه سرشار از مواد مغذی نظیر مواد معدنی گوناگون، انواع ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و فیبر است که هر کدام از این مواد چه به صورت تنها چه به کمک هم تاثییرات مهمی بر بدن و سلامتی آن دارند.

خواص و مواد مغذی موجود در قارچ شیتاکه آنقدر زیاد است که نمی‌توان به توضیح و تفسیر همه آنها پرداخت اما از نظر اهمیت نقشی که بر سلامت بدن ایفا می‌کنند و تنها به طور تیتروار قارچ شیتاکه حاوی:

  • قندها
  • فیبر‌ها
  • کربوهیدرات‌ها
  • پروتئین‌ها
  • چربی‌ها
  • ویتامین ب۱
  • ویتامین ب۲
  • ویتامین ب۳
  • ویتامین ب۵
  • ویتامین ب۶
  • ویتامین ب۹
  • ویتامین دی
  • ویتامین سی
  • کلسیم
  • منیزیم
  • منگنز
  • فسفر
  • آهن
  • پتاسیم
  • روی
  • سدیم

می‌باشد و بهتر است بدانید هر صد گرم از این قارچ معادل ۱۲۳۸ کالری، انرژی تولید می‌کند. طعم شیتاکه شبیه به طعم گوشت تشبیه می‌شود و در برخی از غذاها نقش طعم دهنده دارد و جایگزین مناسبی برای گوشت در بین طرفداران رژیم غذایی گیاهی می‌باشد.

آشنایی با مواد معدنی موجود در قارچ شیتاکه

نقش مواد معدنی موجود در قارچ شیتاکه

از هر صد گرم قارچ شیتاکه به طور میانگین حدود ۱۱۰ میلی گرم از آن کلسیم است و که بیشترین ماده معدنی موجود در شیتاکه است و بعد از کلسیم بیشترین فراوانی مربوط پتاسیم ‌می‌باشد و بعد از آن به ترتیب مس، روی، آهن، منگنز، مولیبدن، کادمیوم، سدیم و فسفر بیشترین فراوانی ها را دارا هستند. مواد معدنی موجود به طور کلی با تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود عملکرد بسیاری از ارگان‌ها فرد را در مقابل بیماری‌ها بیمه کرده و در صورت بروز بیماری در بهبود آن و جلوگیری از پیشرفت آن موثر است.

کلسیم، پتاسیم و سدیم موجود در شیتاکه علاوه بر استحکام استخوان‌ها بر بهبود عملکرد عضله‌ها تاثیر گذارند. مس نقش مهمی در متابولیسم آهن دارد. مولیبدن در سنتز بعضی از آنزیم‌ها یک عنصر کلیدی است. فسفر ریسک ابتلا به سنگ کلیه را کاهش داده و به کنترل فشار خون و ایجاد تعادل در بین مایعات بدن را موجب می‌شود. منگنز یک عنصر مهم در تشکیل و استحکام استخوان‌ هاست و در ترشح برخی از آنزیم‌ها نقش دارد. آهن و نقش مهم آن بر تولید گلبول‌های خونی به ویژه گلبول قرمز نیز از کسی پوشیده نیست.

کلام آخر

بر خواص بی‌نظر و تاثیرگذاری مثبت قارچ شیتاکه بر بدن هیچ شکی نیست و در طی مطالعات و تحقیقات بسیار به اثبات رسیده است ولی بدن هر شخص با دیگری تفاوت‌های بسیاری در قبول یک ماده یا داروی جدید را دارد وبه همین دلیل به هر منظوری که قصد استفاده از قارچ شیتاکه را دارید برای بهره  مندی بهتر از خواص آن، بهتر است قبل از استفاده با پزشک خود یا مشاوران آگاه مشورت کنید تا در مورد میزان و نحوه مصرف قارچ شیتاکه شما را راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست