تاثیر قارچ گانودرما بر دیابت نوع 2

دیابت شیرین (DM) یک بیماری است که موجب افزایش قند و گلوکز خون می شود. دیابت دارای دو نوع است. دیابت نوع 1 که بیشتر زمینه ارثی و ژنتیکی دارد وابسته به انسولین بوده و معمولا در اوایل نوجوانی و جوانی بروز می کند. دیابت نوع 2 که دیابت غیروابسته به انسولین است بیشتر به سبک زندگی افراد و رژیم غذایی افراد وابسته است گرچه عوامل ژنتیکی نیز می توانند در بروز این نوع دیابت دخیل باشند. انسولین هورمونی است که گلوکز اضافی خون را گرفته و آن را در سلول ها ذخیره می کند و بدین ترتیب میزان قند خون را کنترل می کند.

تفاوت های دیابت نوع 1 و نوع2

در دیابت نوع 1 هورمون انسولین در بدن تولید نمی شود و یا مقدار آن بسیار کم است. اما در دیابت نوع دو انسولین با اینکه در خون وجود دارد اما توانایی گرفتن گلوکز را ندارد و یا ممکن است مقدار انسولین در خون کاهش یافته باشد. درمان دیابت نوع 1 با تزریق روزانه انسولین انجام می شود تا سطح این هورمون در حالت نرمال نگه داشته شد. اما درمان دیابت نوع 2 بیشتر به سبک زندگی مثل ورزش کردن و پرهیز از خوردن غذاهای قندی و رعایت رژیم غذایی است. داروهای گیاهی نیز ممکن است به کاهش گلوکز خون کمک کنند. قارچ گانودرما نیز برای درمان دیابت نوع 2 پیشنهاد می شود که به بررسی آن می پردازیم.

عوامل ایجاد و عوارض دیابت نوع 2

دیابت نوع 2 یک بیماری متابولیک طولانی مدت است که به دیابت بزرگسالی نیز معروف است و عمدتا به دلیل چاقی و عدم ورزش ایجاد می شود. این بیماری تقریبا نود درصد از کل افراد دیابتی را تشکیل را می دهد و شیوع آن بسیار بالاتر از نوع 1 است. بالا بودن طولانی مدت سطح گلوکز خون دارای عوارض زیادی است از جمله: ایجاد بیماری های قلبی، سکته مغزی و رتینوپاتی دیابتی ( بیماری که در آن فرد دچار اختلالات بینایی می شود ) می باشد.

قارچ گانودرما

همه این عوامل در نهایت ممکن است منجر به کوری، نارسایی کلیوی و کاهش جریان خون به اندام های تحتانی ( به دلیل رسوب گلوکز در مویرگ ها ) و قطع عضو گردد. دیابت نوع 2 معمولا با روش های غیر دارویی قابل کنترل و درمان است و از کاهش وزن، تغذیه سالم، ورزش منظم تا حد زیادی درمان می شود. با این حال استفاده از داروها نیز روند درمان را سرعت می بخشد. داروهای گیاهی مثل قارچ گانودرما می تواند مکمل مفیدی برای درمان دیابت نوع در کنار ورزش کردن و سایر داروها باشد.

درمان دیابت نوع 2

دیابت شیرین یک بیماری جهانی است و سالانه هزاران نفر در سراسر جهان به آن مبتلا می شوند. این بیماری معمولا با داروهای مانند سولفونیل اوره، که سلول های جزایر لوزالمعده ( محل ترشح هورمون انسولین ) را تحریک می کند تا انسولین ترشح کند. همچنین این داروها با مهر آنزیم هایی که در جذب گلوکز و انسولین تداخل دارند تولید گلوکز را سرکوب کرده و باعث استفاده از گلوکز موجود در خون میشوند. محققان همواره علاقمند به تولید و استفاده از داروهای گیاهی دارند تا عوارض جانبی داروهای شیمیایی و مصنوعی را کاهش دهند. با این حال، تنها تعداد معدودی از این گیاهان دارویی هستند که مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته تا اثرات ضد دیابتی آنها مشخص شود. از جمله این گیاهان قارچ گانودرما است.

قارچ گانودرما و دیابت نوع 2

قارچ گانودرما به طور گسترده به عنوان یک داروی مقوی برای تقویت طول عمر و سلامتی استفاده می شود. پس از مطالعات و تحقیقات در این زمینه مشخص شد که عصاره قارچ گانودرما  به عنوان یک درمان کمکی جایگزین برای دیابت نوع 2 می تواند مورد استفاده قرار گیرد. این قارچ دارای ترکیبات زیادی است که از نظر زیستی و دارویی فعال هستند. از میان این ترکیبات فعال بیولوژیکی موجود در قارچ گانودرما، پلی ساکاریدها، پروتئوگلیکان ها، پروتئین ها و ترپنوئیدها دارای اثرات رفع کم خونی و هیپوگلیسمی هستند. گزارش شده است که پلی ساکاریدهای قارچ گانودرما با افزایش سطح انسولین پلاسما و کاهش سطح قند پلاسما در مدل های حیوانی، دارای فعالیت هیپوگلیسمی هستند.

پروتئوگلیکان های قارچ گانودرما با مهار پروتئین تیروزین فسفاتاز 1B به عنوان یک درمان مهم در دیابت نوع دو شناخته می شود. همچنین این ترکیب با مهار آنزیم های مختلف فشار خون بعد از مصرف غذا را کاهش می دهد. علاوه بر این، پروتئین های استخراج شده از قارچ گانودرما به طور قابل توجهی نفوذ لنفوسیت ها را کاهش داده ( که با حمله به غدد درون ریز موجب می شوند ترشح هورمون انسولین کاهش پیدا کند. ) و باعث افزایش انسولین در موش های دیابتی و مدل های حیوانی می شود. گرچه قارچ گانودرما می تواند دارای تاثیراتی در بهبود دیابت نوع 2 باشد اما تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد.

قارچ گانودرما و دیابت

آزمایشات صورت گرفته در مورد خواص ضد دیابتی قارچ گانودرما

آزمایشات متعددی درباره تاثیر قارچ گانودرما بر بیماری دیابت صورت گرفته است. در یکی از این آزمایشات که با استفاده از مدل های حیوانی انجام شده به بررسی آنتی اکسیدان موجود در قارچ گانودرما بر قند خون پرداخته است. در این مطالعه موش هایی که مبتلا به دیابت بودند و سطح گلوکز خون آنها بالا بوده به مدت 5 هفته با دوز مشخصی از عصاره قارچ گانودرما تغذیه شدند. بعد از 5 هفته با بررسی نتایج مشخص شد که سطح گلوکز پلاسما در خون موش ها کاهش پیدا کرده و میزان گلیکوژن ( فرم ذخیره ای گلوکز در حیوانات ) افزایش یافته است.

که این به معنی آن است که انسولین توانسته گلوکز خون را دریافت و آن را به فرم ذخیره ای تبدیل کند. همچنین آنتی اکسیدان های موجود در گانودرما با اثر بر آنزیم هایی که منجر به تجزیه گلیکوژن به گلوکز می شود و مهار آنها سطح گلوکز خون را کاهش داده و فرم ذخیره گلیکوژن را حفظ می کند. با توجه به مطالعات و آزمایشات صورت گرفته و اثرات قارچ گانودرما در کاهش قند خون  با استفاده از آنتی اکسیدان های موجود دراین قارچ استفاده از آن به عنوان مکمل داروئی برای کنترل بیماری دیابت نوع 2 توصیه می شود.

 منابع:

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/21501203.2020.1733119

https://ffhdj.com/index.php/ffhd/article/view/220

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست