قارچ شیتاکه و درمان دیابت و کنترل قند خون

در این مقاله به بررسی تاثیر و خواص قارچ شیتاکه و درمان دیابت و کنترل قند خون می پردازیم. به طور کلی قارچ ها با توجه به مواد معدنی سرشار و ویتامین های زیاد در رژیم های غذایی بسیار مورد توجه قرار می گیرند. در واقع زمانی که این خوراکی ها را به رژیم غذایی وارد می کنید، می توانید بسیاری از مواد معدنی و ویتامین های ضروری برای بدن را به شکل یک جا و بدون دردسر دریافت نمایید.

قارچ شیتاکه و درمان دیابت

قارچ شیتاکه و درمان دیابت و کنترل قند خون

قارچ شیتاکه نیز از قارچ های فوق العاده در رژیم و برنامه های غذایی می باشد. قارچ شیتاکه برای کنترل قند خون و درمان دیابت موثر می باشد.

به طور کلی قارچ ها به دلیل داشتن مواد معدنی سرشار برای درمان دیابت موثر می باشند. همان طور که می دانید این خوراک از نظر داشتن قند و کربوهیدرات در سطح بسیار ناچیزی قرار دارد و از همین رو به دیابتی ها توصیه می شود.

قارچ شیتاکه دارای چربی و کربوهیدرات پایین است، به گونه ای که اگر افراد دیابتی به دنبال یک رژیم غذایی فوق العاده هستند، می توانند از خواص قارچ شیتاکه در برنامه غذایی بهره مند شوند.

در این صورت قند خون آن ها تنظیم می گردد. چون این قارچ خواص مهمی در زمینه کنترل قند دارد و ضمن اینکه با کربوهیدرات بسیار ناچیزی معرفی می شود. چربی ندارد و می تواند برای رژیم لاغری دیابتی ها نیز حائز اهمیت باشد.

قارچ شیتاکه و درمان دیابت

بار و شاخص گلیسمی در قارچ شیتاکه

بار گلیسمی و شاخص گلیسمی دو نوع طبقه بندی هستند که برای تخمین میزان تاثیر کربوهیدرات موجود در خوراک و انواع غذاها بر میزان افزایش قند خون مورد توجه قرار می گیرند. این دو شاخص بسیار رایج و متداول می باشند. در واقع به کمک این شاخص ها درمان بیماری های خطرناک دیابتی صورت می گیرد.

شاخص گلیسمی

این شاخص با علامت اختصاری Gl معرفی می شود. این شاخص بین عدد صفر تا 100 قرار دارد و در سه دسته طبقه بندی می گردد. اگر این شاخص بین یک تا 55 قرار داشته باشد شاخص گلیسمی پایین، اگر بین 56 تا 69 قرار داشته باشد شاخص گلیسمی متوسط و اگر بین 70 تا 100 قرار بگیرد شاخص گلیسمی بالا تلقی می شود.

اگر خوراک و غذایی در طبقه گلیسمی پایین واقع شده اند یعنی به شکل تدریجی و آهسته قند شما را بالا می برند، این در حالی است که اگر غذای مصرف شده در شاخص گلیسمی بالا باشد، قند خون را به سرعت بالا خواهد برد.

بار گلیسمی

یکی دیگر از شاخص هایی که برای تعیین میزان کربوهیدرات و شاخص گلیسمی مورد توجه قرار می گیرد، بار گلیسمی می باشد که با علامت اختصاری GL معرفی می گردد. اگر عدد به دست آمده کمتر از 10 باشد میزان گلیسمی پایین بوده، اگر عدد بین 11 تا 19 قرار داشته باشد گلیسمی متوسط می باشد و اگر گلیسمی بیشتر از 20 باشد میزان سرعت قند خون بالا خواهد بود.

زمانی که این بار در پایین ترین وضعیت خود قرار داشته باشد به شما نشان می دهد که مصرف این خوراک به میزان بسیار کمی قند خون شما را تحت تاثیر قرار می دهد. این در حالی است که بار گلیسمی بالا به معنی تاثیر بسیار مصرف خوراک بر روی قند خون می باشد.

شاخص گلیسمی قارچ شیتاکه بین 10 تا 15 قرار دارد و بار گلیسمی آن نیز کمتر از 1 می باشد.  این میزان گلیسمی برای یک فنجان قارچ محاسبه شده است. این موضوع علت تاثیر قارچ شیتاکه بر کاهش قند خون را به خوبی نشان می دهد.

قارچ شیتاکه و درمان دیابت

قارچ شیتاکه و درمان دیابت با کاهش قند خون

قارچ شیتاکه مواد معدنی و ویتامین های سرشاری دارد و به همین خاطر مصرف آن در دوران بارداری توصیه می شود. ضمن اینکه این قارچ سبب کنترل قند خون در دیابت حاملگی نیز می شود. این موضوع سلامت مادر و نوزاد را تضمین خواهد کرد.

ویتامین B

این ویتامین علاوه بر اینکه از کاهش عملکرد ذهنی و بروز آلزایمر در سنین بالا جلوگیری می کند، به تنظیم قند خون در بیماران دیابتی نیز کمک می کند. این بهبود در دیابتی هایی که برای کنترل قند خون از قرص متفورمین استفاده می کنند، مشاهده می شود.

پلی ساکارید

پلی ساکاریدها از دیگر ترکیبات موجود در قارچ شیتاکه می باشند که برای تنظیم قند خون و کاهش آن مفید و موثر هستند. این ترکیب فعال با خواص ضد دیابتی شناخته می شود.

این ترکیب در قارچ شیتاکه برای کاهش قند خون در دیابتی های نوع دوم بسیار موثر است. در واقع این قارچ مقاومت به انسولین  را در بدن فرد کاهش می دهد. ضمن اینکه میزان قند خون را به خوبی تنظیم و نرمال می کند. این ترکیب فعال در زمینه جلوگیری از صدمه بافت لوزالمعده نیز موثر می باشد.

یکی از پلی ساکاریدهای موثر در قارچ شیتاکه، فیبر محلول بتاگلوکان می باشد. وجود این فیبر در قارچ شیتاکه عمل هضم را کند و آهسته می کند. این موضوع سبب می شود قند خوراکی به شکل تدریجی جذب گردد. این فرآیند تدریجی از افزایش قند خون شما به شکل ناگهانی جلوگیری می کند. بتاگلوکان موجود در ترکیبات قارچ شیتاکه عامل اصلی برای کاهش قند خون می باشد. این عنصر یکی از انواع پلی ساکاریدهاست که در خوراکی همچون جوی دو سر، جو و … یافت می شود. جالب است بدانید ترکیب این عنصر در خوراک مختلف متفاوت می باشد.

در واقع باید گفت که بیماران دیابتی نوع دوم به استفاده از قارچ شیتاکه در کنترل و درمان دیابت بسیار واکنش نشان می دهند. این تاثیر به حدی است که گاهی می توان از این قارچ به جای قرص متفورمین در درمان این بیماران استفاده کرد.

قارچ شیتاکه و درمان دیابت

قارچ شیتاکه جایگزین قرص متفورمین

از دیگر تاثیرات غیر مستقیم پلی ساکاریدهای موجود در قارچ شیتاکه باید به این موضوع اشاره کرد که این ترکیبات موجب کاهش میزان کلسترول موجود در خون می شوند. این موضوع از ابتلاء به بیماری های قلبی جلوگیری به عمل می آورد. کاهش کلسترول از طریق این ترکیبات فوق العاده و پرکاربرد از سکته های احتمالی ناشی از بالا رفتن قند خون پیشگیری می نماید. این موضوع برای سلامتی افرادی که قند خون آن ها به طور ناگهانی افزایش می یابد اهمیت زیادی دارد.

خواص درمانی دیابت در انواع قارچ ها از جمله قارچ های دکمه ای، گانودرما، شیتاکه و … وجود دارد. این قارچ ها در داشتن بسیاری از مواد معدنی، عناصر و ویتامین هایی همچون ویتامین D، ویتامینB، فیبر محلول در آب، پروتئین و ترکیبات فعال زیستی مشترک می باشند.

در وضعیت بیماری دیابت، لوزالمعده توانایی لازم برای تولید کافی انسولین را ندارد و این موضوع افزایش قند خون را به دنبال دارد. قارچ شیتاکه میزان قند خون را به خوبی کنترل و مدیریت می نماید. بری اینکه بتوانید از فواید دارویی این گیاه بهره مند شوید، باید آن را به برنامه غذایی خود وارد کنید.

بتاگلوکان سبب جذب تدریجی قند خون در بدن فرد می شود و بدین شکل می تواند کاهنده قند خون باشد. جذب تدریجی قند خون باعث می شود یک تعادل عالی در وضعیت قند خون فرد ایجاد شود. بدین ترتیب که قند خون به یک باره در فرد کاهش نمی یابد. در نتیجه فرد مجبور به دوباره غذا خوردن نمی شود.

در واقع دفعات غذا خوردن در فرد دیابتی کمتر می شود. این موضوع به دلیل جذب تدریجی میزان قند موجود در معده است.  ضمن اینکه گرسنگی فرد را به تعویق می اندازد و فرد را از پر خوری نجات خواهد داد.

قارچ شیتاکه و درمان دیابت

طریقه مصرف قارچ شیتاکه برای درمان دیابت در وعده های غذایی

قارچ ها عناصری در ترکیبات خود دارند که این عناصر افزایش قند خون را به شکل تدریجی موجب می شوند. این موضوع از بالا رفتن یک باره قند خون در دیابتی ها جلوگیری به عمل می آورد. قارچ ها فیبر و آب زیادی به همراه دارند. بنابراین با مصرف آنها باید با پرخوری خداحافظی کنید. چون پس از مصرف آنها احساس سیری خواهید داشت.

در بعضی از افراد خوردن قارچ می تواند با حساسیت همراه شود. قبل از اینکه از قارچ برای کنترل قند خون بهره مند شوید، بهتر است عدم حساسیت خود را به قارچ مورد بررسی قرار دهید و از آن مطمئن شوید.

برای بهره مندی از قارچ در وعده های غذایی، رژیم های متعادل را انتخاب کنید. بهتر است در کنار این رژیم، فعالیت های ورزشی و پیاده روی را نیز برای کنترل قند خون و کاهش وزن مورد توجه قرار دهید.

این نکته را به خاطر داشته باشید که شما برای کنترل قند خون نیاز به کاهش وزن و کاهش بافت چربی دارید. ضمن اینکه باید همواره پیاده روی یا ورزش کردن را نیز در کنار یک رژیم متعادل داشته باشید. در این صورت در کوتاه مدت می توانید به تعادل در میزان قند خون برسید.

برای اینکه بتوانید از رژیم قارچ شیتاکه استفاده کنید، از سوپ قارچ بهره مند شوید. سوپ قارچ با املاح و مواد معدنی زیاد می تواند میزان قند خون شما را متعادل و یک غذای کم کالری را ترتیب دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست