تاثیر قارچ گانودرما بر یائسگی

قارچ گانودرما، هم هورمونی عمل می کند و هم موجب تعدیل هورمون های بدن می شود و هم می تواند بسیاری از وظایف هورمونی را انجام دهد، به همین دلیل قارچ گانودرما لوسیدوم جایگزین مناسبی برای استروژن در دوران یائسگی به حساب می آید. فعالیت شبه استروژنی قارچ گانودرما لوسیدوم موجب شده است که اهمیت این قارچ در درمان علائم یائسگی و اختلالات جسمی ناشی از تغییرات هورمونی در دوران یائسگی، بیشتر مطرح گردد.

قارچ گانودرما لوسیدوم از باستان تا آزمایشگاه

قارچ گانودرما یا قارچ ریشی، بومی شرق آسیا، با طعمی تلخ اما اثرات بسیار گسترده و معجزه آسا برای انرژی بخشی جسم و آرامش ذهن، درمان طبیعی برای رفع انواع دردهای مفصلی و میگرن، بر طرف کننده حالت ها آلرژیک و التهابی، اکسیر جوانی و شادابی و موجب طول عمر، از کتب طب سنتی چینی راه خود را به سطرهای تخصصی و پژوهشی مقالات علمی مدرن و توصیه های درمانی و پزشکی باز کرده است.

تجربیات گذشتگان، همواره الگو و الهام بخش درک بهتر انسان مدرن از جهان با کمک شیوه های علمی دقیق تر است. طبق همین تجربیات باستانی، برای قرن ها، قارچ گانودرما لوسیدوم، یک معجزه درمانی و سلامتی بخش محسوب می شده و نادیده گرفتن این تاریخ گسترده از تاثیرات این قارچ، جز جا ماندن از درمان طبیعی و آسان برای بسیاری از دردها و بیماری ها و غوطه خوردن در عوارض جانبی داروهای شیمیایی مدرن، چیزی به همراه نخواهد داشت، به همین دلیل، محققین زیست شناسی و پزشکی، با تکیه بر اسناد طب کهن و تجربیات انسانی، به کشف رازهای پنهان در قارچ گانودرما و نیز اثرات احتمالی دیگر آن که از دید بشر جا مانده است، همت گمارده.

قارچ گانودرما و تعادل هورمونی

یکی از برکات و نتایج بسیار کاربردی و مثبت از تحقیقات سلامت بر تاثیرات درمانی قارچ گانودرما لوسیدوم، دستیابی به شواهدی است که نشان می دهد این قارچ حاوی ترکیبات فراوان و مهم زیستی است که گستره وسیعی از تاثیرات چندجانبه را ارائه می دهد و یکی از جالب توجه ترین این تاثیرات، تعدیل بخشی هورمونی گانودرما لوسیدوم است. هورمون ها در کنار سیستم عصبی، به مانند روح و جان در روندهای فیزیولوژیک کالبد جسمی اندام و ارگان های مختلف بدن را به فعالیت وا داشته و کنترل و تصحیح می کنند. تعادل در هورمون ها، هم نتیجه سلامتی است و هم ضامن سلامتی.

اهمیت تنظیم هورمونی در زنان

یائسگی

از جمله سیستم های مهمی که ارتباط تنگاتنگ با هورمون ها دارد، سیستم تولید مثلی و اندام تناسلی است که به ویژه در زنان، اهمیت بالایی دارد. تاثیرات فوق العاده گسترده هورمون های جنسی اعم از استروژن و پروژسترون بر بدن و روان زن، باعث شده مطابق با نتایج آزمایشگاهی، تغییرات و به هم ریختگی های هورمون های جنسی را ریشه بسیاری از مشکلات خلقی و جسمانی زنان بپندارند.

تعادل هورمونی و سلامت جنسی زنان از سن بلوغ به بعد، در گروی عادت ماهیانه منظم و خونریزی های ماه به ماه، تخمک گذاری، دفع تخمک و بقایای دیواره رحم است. همچنین همین تنظیم هورمونی بر تنظیم سیکل جنسی و ماهانه زنان نقش دارد. اما این سیکل قرار نیست تا همیشه باقی باشد و در حدود سنین 55 سال به بالا، در طی پدیده ای تحت عنوان یائسگی این خونریزی های ماهانه متوقف شده، ترشحات واژن از بین رفته و تغییرات بسیار زیادی در جسم و ظاهر و خلقیات زنان پدید می آید.

استروژن، ناجی بدن در یائسگی

یائسگی به طور مشخص با افت بسیار زیاد در ترشح هورمون استروژن و کاهش سطح این هورمون در پلاسمای خون، همراه است. اگر اهمیت و اثرات هورمون استروژن را بدانید، بی شک می توانید پیش بینی کنید که با افت شدید این هورمون طی یائسگی، تا چه حد زندگی و سلامت جسمی زنان، دگرگون خواهد شد.

خشکی و چین و چروک پوست، گرگرفتگی، درد مفصل و پوکی استخوان، بی حوصلگی و عصبانیت، خشکی دهان و حلق، یبوست، خشکی و جراحت در ناحیه خارجی واژن، عفونت های ادراری، ریزش مو، تسریع در روند سفید شدن مو، فشار خون بالا، ناراحتی های قبلی، کاهش قوای سیستم ایمنی، ضعف حافظه، بی نظمی در خواب، بی قراری، مشکلات کبد چرب، افزایش قند خون و افزایش احتمال ابتلا به دیابت نوع دو، از جمله مشهودترین عوارض یائسگی و کاهش استروژن است.

استروژن نه تنها شادابی پوست و مو، قوای ایمنی و سلامت قلب را باعث می شود بلکه با اثر بر اعصاب مغزی، موجب تقویت حافظه و آرامش روانی نیز می گردد. استروژن می تواند تاثیرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی نیز بر جای گذارد.

قارچ گانودرما و استروژن

در طبیعت گیاهان متعددی هستند که حاوی مقادیر بالای استروژن بوده و یا محرک ترشح این هورمون مهم و حیاتی در بدن هستند. از جمله خانواده نعنا و مریم گلی از این دست گیاهان محسوب می شوند. قارچ گانودرما لوسیدوم نیز می تواند برای جبران کاهش استروژن در دوره یائسگی مفید باشد و برای این اثرگذاری، به واسطه ترکیبات خود به ویژه پلی ساکاریدهای متنوعی که دارد، هم بسیاری از وظایف استروژن را در نبود این هورمون، به عهده گرفته و جبران می کند و هم می تواند محرکی برای تولید و ترشح استروژن و تعادل هورمونی به ویژه در زنان یائسه به حساب آید.

قارچ گانودرما

پس قارچ گانودرما لوسیدوم هم با تاثیر بر هورمون استروژن و هم با به کار انداختن پروسه های حیاتی و مفیدی که توسط استروژن شکل می گرفت، می تواند درمان طبیعی و عالی برای تخفیف علائم و رفع آسیب های ناشی از یائسگی در زنان باشد. یکی از بدترین صدمات یائسگی، افزایش احتمال ابتلا به سرطان واژن و یا سرطان سینه است. تجویز استروژن و درمان های هورمونی برای جبران کمبودهای هورمونی دوران یائسگی و درمان اختلالات ناشی از آن، یکی از اصلی ترین روش هایی است که برای این دوران استفاده می شود. اینگونه تلاش بر جلوگیری از سرطانی شدن بافت سینه و سلول های رحم و نیز حذف لخته خون درون رگ ها و تقویت قلب و عروق و … انجام می گیرد.

قارچ گانودرما، مانند استروژن

در برخی از تحقیقات دیده شده که عصاره الکلی قارچ گانودرما لوسیدوم، می تواند اثراتی مشابه با استروژن داشته باشد. فلذا قارچ گانودرما هم به لحاظ کیفیت اثری که مانند استروژن است و هم به واسطه آنتی اکسیدانی بودن می تواند هم علائم یائسگی را بهبود بخشد و هم از سرطان سینه (تاثیر قارچ گانودرما بر انواع سرطان) و واژن در زنان یائسه جلوگیری کند. همچنین قارچ گانودرما با تعدیل سیستم ایمنی، ضعف ناشی از افت استروژن را جبران می کند و قوا و انرژی جسمی را تامین کرده و مقاومت در برابر بیماری ها و تنش های روحی و روانی را افزایش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست