کاهش حساسیت های فصلی با مصرف قارچ گانودرما

چند سالی است که قارچ گانودرما به شدت جای خود را بین مواد دارویی پیدا کرده است. مطالعات علمی که روی این قارچ انجام گرفته است، روز به روز بیشتر می شود و همین امر سبب شده تا بیشتر به خواص درمانی آن توجه شود. یکی از دلایل گرایش به داروهای سنتی و طبیعی، عوارض کمتر آن ها نسبت به داروهای شیمیایی است. از این رو طب سنتی و موادی که خاصیت درمانی دارند، در سال های اخیر بیشتر مورد استفاده قرار گرفته اند و اطلاعات عموم مردم نسبت به آن بیشتر شده است؛ اما قارچ گانودرما چیست و چه تأثیری بر کاهش حساسیت های فصلی دارد؟

قارچ گانودرما چیست و چه خصوصیاتی دارد؟

قارچ ها طیف وسیعی از موجودات زنده را شامل می شوند که برخی از آن ها عوامل بیماری زا هستند و برخی دیگر می توانند خواص دارویی داشته باشند. قارچ گانودرما جزو گروهی از قارچ هاست که اولین بار در کشورهای چین و ژاپن پرورش یافتند و در آسیای شرقی از آن برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده شد. البته سال های زیادی فقط از این ماده دارویی در این مناطق استفاده می شد، ولی امروزه گسترده استفاده از آن روز به روز بیشتر می شود.

این قارچ دارای سطحی صیقلی هستند و بافتی محکم و چوبی دارد. این قارچ حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان، ویتامین، املاح معدنی و غیره است که می تواند بدن را در برابر بیماری های مختلف محافظت کند. همچنین با افزایش سطح ایمنی بدن، از ایجاد عفونت ها در بدن نیز جلوگیری می کند. خواص قارچ گانودرما بسیار زیاد است و برای درمان و پیشگیری از بسیاری بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد؛ اما می خواهیم بررسی کنیم که این قارچ پرخاصیت، چه تأثیری بر حساسیت های فصلی دارد.

قارچ گانودرما و آلرژی

علائم آلرژی و حساسیت فصلی

حساسیت فصلی گاهی اوقات در برخی افراد آنقدر شدید می شود که مشکلات عدیده ای را برای آن ها به وجود می آورد. این حساسیت ها بیشتر در فصل بهار که گرده گل و گیاهان در هوا منتشر می شوند بروز می کند. از این رو افرادی که حساسیت فصلی دارند، ممکن است دچار مشکلاتی مانند، تنگی نفس، آبریزش بینی، آبریزش چشم، قرمز و خارش چشم، گلودرد، سرفه و مواردی از این قبیل شوند. گاهی اوقات حساسیت های پوستی و

علائم آلرژی ممکن است در حد کم، متوسط و حتی بسیار شدید بروز کند و گاهی اوقات به مرور زمان بدتر می شود. پس بهتر است سریع تر برای درمان و رفع آن چاره ای اندیشید. قارچ گانودرما می تواند تأثیر خوبی بر روی درمان این حساسیت ها و جلوگیری از بروز آن داشته باشد.

خواص قارچ گانودرما و تأثیر آن بر حساسیت

قارچ گانودرما حاوی مقدار زیادی ویتامین و املاح معدنی است و به علت این که مقدار زیادی آنتی اکسیدان دارد، می تواند با تقویت سیستم ایمنی بدن، بهتر عمل کند و در پیشگیری از بیماری ها و ایجاد حساسیت نقش موثری ایفا کند.

یکی از ترکیبات مهم که در قارچ گانودرما وجود دارد، تریتپنس است که این ماده خاصیت ضد حساسیت و آلرژی دارد. از این رو مانع هیستامین و ایجاد حساسیت در بدن فرد می شود. از این رو مصرف ترکیبات حاوی این قارچ سبب می شود تا حساسیت در فرد بروز نکند. همچنین اگر پس از بروز حساسیت این ماده مصرف شود، با کاهش علائم حساسیت و رفع آن باعث می شود تا سلامتی فرد به او بازگردد.

گانودرما با رفع حساسیت، مشکلاتی مانند آلرژی های تنفسی، گلودرد، آبریزش بینی، سرفه، کهیر و مواردی از این قبیل را درمان می کند و دوره پیدایش آن ها را به مراتب کوتاه تر می کند.

قارچ گانودرما و آلرژی

مطالعات در مورد قارچ گانودرما و تأثیر آن بر حساسیت

مطالعاتی که بر روی تأثیر گانودرما بر حساسیت فصلی انجام گرفته است نشان می دهد که تأثیر این ماده می تواند بسیار مؤثر باشد. در این مطالعات، نشان دادند، آنتی ژن هایی که وارد بدن می شوند، با مصرف گانودرما، اثر این آنتی ژن ها نیز کمتر می شود. از طرفی، یکی از عوامل مهم که باعث بروز آلرژی می شود، واکنش شدید دستگاه ایمنی و بافت های بدن به یک ماده است. گانودرما، سبب می شود تا واکنش های بی جا و شدید ایجاد نشود و علائم آلرژیکی بروز نکند.

هنگامی که مواد حساسیت زا یا آنتی ژن ها وارد بدن می شوند، بدن هیستامین هایی را که به سلول ها متصل است آزاد می کند. این حالت سبب تورم شدید در سلول های بدن می شود و مایعی از سلول ها به داخل بافت ترشح می شود. این مشکل ممکن است در بخش های مختلفی مانند بینی، گلو، چشم و یا اندام های داخلی بدن و حتی پوست بروز کند. بسته به این که اثر هیستامین در کدام قسمت است.

به همین علت هنگامی که با یک عامل حساسیت زا مواجه می شوید، عطسه، آبریزش بینی، تاول و مواردی از این قبیل ایجاد می شود. قارچ گانودرما سبب می شود تا این واکنش های آلرژیک بروز نکند و در درمان حساسیت فصلی مؤثر است. همچنین اگر جزو افرادی هستید که در فصول خاصی مانند بهار دچار عارضه آلرژی می شوید، بهتر است با مصرف گانودرما از بروز حساسیت پیشگیری کنید. در این صورت بدن در برابر عوامل حساسیت زا مقاومت بیشتری پیدا می کند و نیازی نیست منتظر بمانید تا پس از بروز آلرژی آن را درمان کنید.

آیا استفاده از قارچ گانودرما برای درمان آلرژی عوارض دارد؟

این قارچ به رغم داشتن فواید زیاد و خواص درمانی متعدد، عوارض کمی دارد و فقط برای برخی افراد خوردن آن توصیه نمی شود. معمولاً این قارچ به صورت ترکیبی با دیگر غذاها مصرف می شود. قارچ گانودرما به صورت پودری و در قهوه، سوپ، دمنوش و مواردی از این قبیل عرضه می شود. برای مصرف این قارچ دارویی بهتر است در صورتی که مشکلات زمینه ای دارید با پزشک خود مشورت کنید. همچنین خانم های باردار و شیرده نیز باید با احتیاط از قارچ گانودرما استفاده کنند. در صورتی که مشکلاتی از این قبیل ندارید، مصرف قارچ گانودرما به خودی خود عارضه ای ندارد و فواید زیادی برای بدن دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست