قارچ گانودرما و کبد چرب

گانودرما یک قارچ شرقی، دارای تاریخچه طولانی استفاده برای ارتقا سلامت و طول عمر در چین، ژاپن و سایر کشورهای آسیایی است. این یک قارچ بزرگ و تیره با نمای براق و بافتی چوبی است. کلمه لاتین lucidus به معنای “براق” یا “درخشان” است و به ظاهر لاک زده سطح قارچ گانودرما اشاره دارد. در چین این قارچ، Lucid lingzhi نامیده می شود. در حالی که در ژاپن نام آن Ganoderma Aceae reishi یا mannentake است.

در زبان چینی، نام lingzhi ترکیبی از قدرت معنوی و جوهر جاودانگی است و به عنوان “گیاه قدرت معنوی” در نظر گرفته می شود که نماد موفقیت، رفاه، قدرت الهی و طول عمر است. در بین قارچ های پرورشی، قارچ گانودرما از این جهت منحصر به فرد است که ارزش دارویی آن بیش از ارزش غذایی است. انواع محصولات تجاری گانودرما  به اشکال مختلف مانند پودر، مکمل های غذایی و چای در دسترس است. این مواد از قسمتهای مختلف قارچ از جمله میسلیوم، هاگ و بدن میوه تولید می شوند.

کاربردهای خاص و خواص قارچ گانودرما برای سلامتی شامل کنترل سطح گلوکز خون، تعدیل سیستم ایمنی بدن، محافظت کبدی و غیره است. اعتقادات مختلف در مورد فواید قارچ گانودرما برای سلامتی کبد چرب گزارش شده است، که عمدتا بر اساس شواهد حکایتی، استفاده سنتی و آداب فرهنگی است.
با این حال، گزارش های اخیر؛ پشتیبانی علمی از برخی ادعاهای قدیمی در مورد فواید سلامتی قارچ گانودرما را ارائه می دهد. در ادامه به بررسی فواید قارچ گانودرما و تاثیر  آن بر کبد چرب می پردازیم. این فواید هم از زمان  های گذشته  بر اساس استفاده های سنتی و شواهد آن زمان، گزارش شده است و هم در مطالعات علمی مدرن به بررسی این موضوع پرداخته شده است و خواص و فواید گانودرما بر روی کبد چرب به اثبات رسیده است.

قارچ گانودرما

به منظور ارائه اطلاعات بیشتر در این مورد، در ادامه به فواید و مزیت های قارچ گانودرما بر کبد چرب می پردازیم. همچنین در مورد روش های مراقبتی از کبد برای سالم ماندن و جلوگیری از مبتلا شدن به کبد چرب می پردازیم. از این رو با ما با ادامه مطلب همراه باشید، تا با بیماری کبد چرب بیشتر آشنا شده و با انجام راهکار های مراقبتی، بدن خود را در برابر این بیماری خطرناک در امان  نگه دارید.

قارچ گانودرما برای بیماری کبد چرب

آیا می دانید کبد شما کارخانه شیمیایی بسیار شخصی شماست؟ با بیش از 500 عملکرد، کبد برای زندگی و سلامت بدن شما بسیار مهم است. این عضو سخت کوش نقش های حیاتی بسیاری دارد، از جمله فیلتر کردن خون، از بین بردن مواد سمی و کمک به هضم و جذب چربی ها.
علاوه بر این، کبد مواد مغذی مهمی را از جمله آهن، مس، ویتامین های A ، D ، K و B12 را ذخیره می کند. همچنین به تنظیم کلسترول بدن و تعادل هورمونی نیز کمک می کند.

افزایش بیماری های کبدی

کبد شما یکی از مهمترین اندامهای بدن است زیرا توانایی تبدیل غذا به انرژی و دفع سموم از خون را دارد. به طرز غم انگیزی، بیماری کبدی بین مردم سراسر دنیا از جمله مردم  کشور ما در حال افزایش است. آیا می دانید بیماری های  کبدی از جمله کبد چرب نهمین علت اصلی مرگ و میر در کشورهای غربی است؟

بیماری کبد چرب

کبد چرب، استئاتوز کبدی نیز نامیده می شود. بیماری کبد چرب به دو دسته بیماری کبد چرب الکلی و بیماری کبد چرب غیر الکلی تبدیل می شود. بیماری کبد چرب الکلی در اثر مصرف بیش از حد الکل ایجاد می شود. از آنجا که یکی از کارهای کبد حذف مواد مضر از خون است، با گذشت زمان، نوشیدن زیاد الکل باعث سرکوب در کبد شده و آن را قادر به تجزیه چربی ها نمی کند.

بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD)، بیماری کبد چرب در غیاب مصرف زیاد الکل است. در کانادا، بزرگترین علت NAFLD چاقی است، گرچه می تواند با فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت، گرسنگی، سوء تغذیه پروتئین، کاهش سریع وزن، ژنتیک و استفاده از داروهای خاص مانند تتراسایکلین و کورتیکواستروئیدها نیز مرتبط باشد.

در حالی که بسیاری از افراد نمی دانند چه زمان کبد چرب دارند، برخی از افراد احساس ناراحتی در ناحیه کبد، خستگی و احساس عمومی ناخوشایند می کنند. آزمایش خون برای آنزیم های کبدی  ALT ، AST و GGT می تواند انجام شود تا ببینیم کبد تحت فشار است یا ملتهب است. در حالی که در حال حاضر هیچ دارویی وجود ندارد که بتواند بیماری کبد چرب را معکوس کند، کارهای زیادی می توان انجام داد تا از بیماری کبد چرب جلوگیری کرد و  همچنین کبد چرب را تا حدی درمان کرد.

درمان بیماری کبد چرب

مراقبت از کبد خود با قارچ گانودرما و سبک زندگی صحیح

برخی از پایه های اساسی و اساسی در مورد پیشگیری از کبد چرب وجود دارد. جای تعجب نیست که یکی از مهمترین موارد درمان بیماری کبد چرب، حذف یا کاهش عوامل استرس زا است که در وهله اول ایجاد می شود. موارد دیگر از جمله ایجاد و حفظ وزن سالم، محدود کردن مصرف الکل، دریافت ورزش منظم، داشتن یک رژیم غذایی سالم و محدود کردن مصرف داروهایی مانند استامینوفن؛ نیز در جلوگیری از مبتلا شدن به کبد چرب بسیار تاثیر گذار خواهد بود. همچنین در کنار این موارد، قارچ گانودرما می تواند بسیار تاثیرگذار باشد و یک عامل مهم برای پیشگیری از کبد چرب به شمار می رود.

قارچ گانودرما برای بیماری کبد چرب

یک مطالعه در سال 2017 بر روی تری ترپنوئیدها و پپتیدهای پلی ساکارید (ترکیباتی که در قارچ گانودرما یافت می شود)؛ نشان می دهد که این ترکیبات، باعث کاهش شرایط خفیف کبد چرب در حد نرمال می شود. یکی از کارهایی که قارچ گانودرما برای کبد چرب انجام داد؛ افزایش محتوای گلوتاتیون بدن بود. گلوتاتیون یک آنتی اکسیدان قوی است که به محافظت از سلول ها در برابر آسیب کمک می کند.

این ترکیبات در قارچ  گانودرما، در کبد گوگرد را از گلوتاتیون می گیرد و آن را به مولکول های سمی متصل می کند، و حذف سموم را از بدن آسان می کند. اما باید این نکته را نیز به خاطر داشت که مصرف قارچ گانودرما مطمئناً بهانه ای برای زیاده روی در مصرف غذاهای چرب و نوشیدنی های الکی نیست. برای داشتن کبد چرب، علاوه بر انتخاب شیوه زندگی سالم و تغذیه مناسب، مصرف این مکمل به طور منظم محافظت از کبد را به همراه دارد و می تواند از بروز کبد چرب جلوگیری کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست