خواص قارچ گانودرما در لاغری و کاهش وزن

قارچ گانودرما بیش از 2000 سال است که در طب سنتی آسیا برای تقویت سیستم ایمنی بدن، آرام کردن ذهن و اعصاب، تقویت انرژی بدن و طول عمر بیشتر مورد مصرف قرار می گیرد و بدون آنکه دقیقاً بدانند این قارچ ها چگونه بر بدن اثر می کنند. اما امروزه مطالعات و تحقیقات گسترده ای علمی در مورد اثر بخشی این قارچ  حتی در کشورهای غربی نیز صورت می گیرد. قارچ گانودرما با نام علمی Ganoderma lucidum است که همچنین  به عنوان قارچ ریشی یا لنگزی نیز شناخته شده است. اصطلاح lingzhi از واژه های چینی ling (به معنی روح) و zhi (به معنی گیاه) گرفته شده است. امروزه “ریشی” ژاپنی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

3 اثر کلی قارچ گانودرما بر بدن

قارچ گانودرما به بدن کمک می کند تا به حالت هموستاز بازگردد. هموستازی روشی است که با استفاده از آن، بدن برای حفظ پایداری خودش، عملکردهای مختلف بدن را تنظیم می کند. قارچ گانودرما دارای ترکیبات قابل توجهی از آنتی اکسیدان ها، پلی ساکاریدها و بتا گلوکان ها است که آنها موجب  تقویت سیستم دفاعی بدن در برابر انواع چالش های سلامتی بدن می شود.

قارچ گانودرما تعدیل کننده سیستم ایمنی عالی بدن است  به این معنی که این قارچ ها از سیستم ایمنی بدن را پشتیبانی می کنند. این قارچ ها با تأثیرگذاری بر عملکرد سلولهای سیستم ایمنی (مثلاً ماکروفاژها، سلولهای دندریتیک، لنفوسیتها و سلولهای کشنده طبیعی) یا با تأثیر بر ترشح آنتی بادی هایی که کنترل عفونت ها را کنترل می کنند و به حفظ هموستازی بدن کمک می کنند.

قارچ گانودرما از نظر گیاهخواران به عنوان سازگار کننده و آداپتوژن شناخته می شود به این معنی که این قارچ به بدن در سازگاری با عوامل استرس زا کمک می کند. آداپتوژن ها مواد طبیعی (معمولاً گیاهی) هستند که به بدن کمک می کنند در برابر عوامل استرس زا مانند التهاب، فشار روانی، انرژی تخلیه شده، آسیب به بافت ها و حتی عدم تعادل هورمونی سازگار باشد.

قارچ گانودرما

تحقیقات و مطالعات در مورد قارچ گانودرما در کاهش وزن و لاغری

مطالعات یک گروه از دانشمندان بین المللی نشان داده است که خواص قارچ گانودرما در لاغری و کاهش وزن و اختلالات مربوط به چاقی تاثیر میگذارد. در40 سال گذشته شمار کسانی که به شدت اضافه‌ وزن دارند، افزایش مشهودی یافته است. بطور متوسط از هر 10 مرد بیش از یک نفر از هر زن یک نفراضافه‌ وزن شدید دارد. چاقی به عنوان یک بیماری همراه با مشکلات بهداشتی بیشمار و کاهش امید به زندگی تعریف شده است. شواهد در حال رشد نشان می دهد که چاقی ارتباط نزدیکی با التهاب مزمن که می تواند منجر به مقاومت به انسولین، دیابت نوع 2، بیماری کبد چرب، بیماری قلبی و عروقی، انسداد خواب و سرطان شود. شیوع بالای چاقی در حال حاضر یک تهدید بزرگ برای سلامت عمومی است. با 1.4 میلیارد فرد دارای اضافه وزن در سراسر جهان، بنابراین پیشگیری از چاقی یک چالش بزرگ برای جوامع مدرن است.

یافته های مطالعه محققان در مورد خواص قارچ گانودرما برای لاغری بر این اساس بوده است که با استفاده از یک مدل چاقی برای موش ها دریافتند موشهایی که به مدت 8 هفته با رژیم غذایی پرچرب تغذیه می شوند، افزایش قابل توجهی در وزن بدن، کبد و همچنین در اندازه رسوبات چربی در بدن شان دارند. علاوه بر این موشهای چاق، همانند آنچه در انسانهای چاق مشاهده می شود، رسوب چربی را در سلولهای کبدی و چربی بدن نیز نشان دادند.

گروه دوم موش ها، همزمان با رژیم غذایی پرچرب، تغذیه از مکمل هایی با عصاره قارچ گانودرما با غلظت های مختلف دریافت کردند.

نتایج تحقیقات قارچ گانودرما در کاهش وزن

مقایسه گروه موشهای عدم استفاده از مکمل قارچ گانودرما با موش هایی که با مکمل قارچ گانودرما تغذیه کرده اند نتایج زیر در موش های با تغذیه از این قارچ به دست آمده است:

-کاهش وزن بدن تقریباً 8 تا 16 درصد.

-چربی های موجود در حفره های بدن حدود 20٪ تا 29٪ کاهش می یابد.

-چربی های موجود در زیر پوست تقریبا 44٪ تا 59٪ کاهش یافته است.

-کاهش وزن کبد، محل رسوب غیر طبیعی چربی که منجر به بیماری کبد چرب می شود، حدود 17 درصد کاهش یافته است.

-کاهش در اندازه و محتوای چربی یعنی در سلولهایی که چربی را تولید و ذخیره می کنند.

-علاوه بر کاهش در توزیع وزن و چربی بدن، این مطالعه کاهش قابل توجهی در فعالیت های التهابی بدن را نشان داده است. کاهش در تولید سیتوکین التهابی در دوزهای بالاتر تغذیه با قارچ گانودرما برجسته تر بوده است. موش های دارای مکمل این قارچ همچنین کاهش معنی داری در فعالیت القاکننده التهاب قوی به نام فاکتور هسته ای- کاپاB (NF kB) را نشان دادند.

نتایج  غیر مستقیم بر کاهش چربی با قارچ گانودرما

-علاوه بر این، موشهای تغذیه شده با مکمل قارچ گانودرما، کاهش قابل توجهی در مقادیر سموم باکتریایی در رگهای خونی را نشان دادند. در مقایسه با موشهای چاق و پرچرب که در تغذیه شان قارچ گانودرما مصرف نکردند، دارای چربی بالا در جریان خون شان، جایی که هم باعث التهاب و هم مقاومت به انسولین در آن دیده می شود و نهایتا منجر به دیابت در این موش ها شد. این مطالعه نتایج کاهش وزن را براساس عصاره ی سرشار از ترکیبات به نام تریپن ها و پلی ساکاریدها را بازگو می کند که نشان می دهد این مکمل چگونه مانع از رشد کامل سلول های چربی می شود و قند خون را در دیابتی ها کاهش می دهد.

-نیز شواهد بیشتر مولکولی در مورد چگونگی کاهش وزن بدن و لاغری با قارچ گانودرما، بر اساس کاهش ژنهای درگیر در تولید چربی را نیز نشان داده است. این نتایج همچنین نشان داده است که ترکیبات مختلف قارچ گانودرما می تواند خون تولید کند. همین امر موجب کاهش چربی، گلوکز و کاهش غلظت چربی در خون شود.

قارچ گانودرما

تحقیق دیگر در مورد قارچ گانودرما در کاهش وزن و لاغری

یک تحقیق کاملاً مجزای دیگر خواص قارچ گانودرما در لاغری و کاهش وزن نشان داده است. طبق این تحقیق، تریلیون میکروارگانیسم هایی که در دستگاه روده انسان زندگی می کنند می توانند بر چاقی و سایر اختلالات متابولیکی مانند دیابت و سندرم متابولیک تاثیر بگذارند. در حال حاضر این میکروارگانیسم  در جذب مواد مغذی و تنظیم انرژی به بدن به رسمیت شناخته شده اند. مطالعات نشان داده  است که تغییرات درصد گونه های مختلف باکتری های روده و همچنین نسبت آنها با یکدیگر، باعث افزایش یا کاهش رشد چاقی در بدن می شود.

علاوه بر این، عدم تعادل جامعه ارگانیسم روده می تواند به لبه های روده آسیب برساند و همین امر  موجب شود ترکیبات ایجاد کننده التهاب اجازه ورود به جریان خون را داشته باشند، که در نهایت باعث ایجاد التهاب در سطح بدن و مقاومت به انسولین شود و خطر بیشتری برای چاقی و متابولیک بدن ایجاد کنند. مطالعات نشان می دهد که آنتی بیوتیک ها با هدف ارگانیسم های خاص می توانند نشت مواد التهابی از روده به جریان خون را در موش های چاق کاهش دهند.اما آنتی بیوتیکها مشکلات عدیده ای را به همراه دارند. از جمله آنها نه تنها عوارض جانبی آنی، بلکه خطرات مصرف طولانی مدت، مقاومت ارگانیسم ها را به این  دارو ها را نیز در بر می گیرد.یک روش طبیعی تر برای تغییر ترکیبات جامعه میکروبی روده، تغییر آنچه می خورید، است.

قارچ گانودرما و تنظیم میکروب های مفید روده و تاثیر آن در لاغری

پری بیوتیک ها مولکول های فیبر و کربوهیدرات قابل تخمیر هستند که گروه های باکتریایی خاصی را در روده تغذیه می کنند و به ترمیم طبیعی تعادل آنها کمک می کنند. درمان پروبیوتیک نشان داده است که با افزایش جوامع موجودات و میکروبی مفید روده، باعث کاهش وزن بدن و التهاب می شود، که به نوبه خود سرکوب گروه های میکروبی مفید روده نیز کمتر می شود. برخی از خصوصیات پروبیوتیک قارچ گانودرما می تواند این نقش را ایفا کند.

 قارچ گانودرما پشتیبانی از پروبیوتیک روده را به خوبی ارائه می دهد. طبق این مطالعه در پاسخ به تغذیه با قارچ گانودرما، انسان ها و موش های چاق تغییر جدی در جامعه میکروبی روده را نشان دادند. آنچه محققان دریافتند این است که موش ها و انسان ها چاق دارای جمعیت زیاد میکروب های تقویت کننده التهاب و کاهش میکروب های ضد التهابی هستند.(التهاب عامل بسیاری از بیماری ها است)

عدم تعادل میکروبی روده در ارتباط با چاقی با تغذیه از قارچ گانودرما قابل درمان است. طبق این مطالعه، مکمل قارچ گانودرما دارای اثر prebiotic، موجب تغذیه ارگانیسم های مفید و بدون عوارض به بدن می شود که زنجیره ای از تعادل عادی سازی میکروب های روده موجب می شود که این امر  منجر به کاهش التهاب، سفت شدن دیواره های روده و جلوگیری از ورود مواد التهابی به گردش خون و کاهش انسولین می شود. این تغییرات  به نوبه خود، یک واکنش زنجیره ای مفید را ایجاد کرده که نتایج آن باعث کاهش تولید چربی و کندتر شدن افزایش وزن، بهبود رسوب چربی در بدن و تغییرات بیوشیمیایی مفید زیادی همراه با سلامت بهینه متابولیک و در نهایت موجب کاهش وزن و لاغری می شود.

منابع

http://ganoderma-for-health.com -1

2- https://www.pinterest.com/pin/432416001724963254

3- https://www.lifeextension.com/magazine/2016/7/reishi-mushrooms-prevent-obesity-in-mice

4- https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4557287

5- https://hippie-farms.com/blogs/news/weight-loss-reishi-mushrooms

6- http://www.ganoderma-for-health.com/ganoderma-weight-loss.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست