قارچ گانودرما و بهبود عملکرد سیستم عصبی

هر چند قارچ گانودرما در کشورهای آسیای شرقی از گذشته تا کنون به وفور مورد استفاده قرار گرفته است؛ ولی زمان زیادی از شناختن آن در کشورهای دیگر نگذشته است. از این رو مطالعاتی که روی آن صورت گرفته است، اکثراً جدید هستند. با این حال، همین مطالعات اندک نشان می دهد که خواص درمانی زیادی برای این قارچ وجود دارد. در این مقاله به بررسی تأثیر گانودرما بر سیستم های عصبی می پردازیم.

قارچ گانودرما چیست و چه خواصی دارد؟

یکی از محبوب ترین قارچ هایی که در طب سنتی از آن استفاده می شود، قارچ گانودرما است. این قارچ ابتدا در کشورهای آسیای شرقی از جمله چین و ژاپن رشد کرد. البته امروزه در اکثر کشورها پرورش داده می شود و از خواص درمانی آن استفاده می کنند.

گانودرما به طور طبیعی در تنه درختان می روید و بعد از این که به اندازه کافی رشد کرد، بافت آن محکم و چوبی است. رنگ آن از قهوه ای کمرنگ تا تیره و سطحی صیقلی دارد. معمولا برای استفاده از این قارچ معجزه آسا، آن را به صورت پودر درمی آورند تا بتوانند آن را مصرف کنند. این پودر در تهیه سوپ، قهوه، دمنوش، چای و به صورت پودرهای بسته بندی شده گانودرما به فروش می رسند.

گانودرما دارای ترکیبات بسیار مؤثری بر روی سلامت بدن است که انواع ویتامین ها، املاح معدنی، آنتی اکسیدان ها و غیره را شامل می شود. همچنین املاح معدنی کمیابی در آن وجود دارند که بر روی سلول های عصبی تأثیر مثبت دارند و کارایی آن ها را بالا می برند.

قارچ گانودرما

سیستم عصبی چیست و چگونه کار می کند؟

سیستم عصبی، شامل نورون هایی است که در تمام اعضا و بافت های بدن به وفور وجود دارند و پیام های محیطی را به عصب مرکزی یا مغز انتقال می دهند. این سلول ها همگی جمع می شوند و در لوله نخاعی به سمت مغز حرکت می کنند. پیام های دریافتی از مغز نیز همین مسیر را طی می کند تا به نقطه مورد نظر برسد. آنچه باعث شده است تا محافظت از سلول های عصبی اهمیت بالایی پیدا کنند، عدم توانایی بدن در ترمیم بسیاری از آن هاست. از این رو اگر از دست بروند، جایگزین کردن آن ها تقریبا غیر ممکن خواهد بود.

قارچ گانودرما با ترکیبات بی نظیر خود باعث محافظت بهتر از سلول های عصبی می شود و عملکرد آن ها را بهبود می بخشد. آسیب به این سلول ها، بیماری های متعددی مانند آلزایمر، فلج عضلانی، پارینکسون و بیماری هایی از این قبیل را شامل می شود.

تأثیر گانودرما بر سیستم عصبی

مطالعات انجام شده نشان می دهد، قارچ گانودرما توانایی کافی در تقویت عملکرد مغز و سلول های عصبی موجود در آن را دارد. از این رو مصرف مداوم و به اندازه این قارچ باعث می شود تا اختلالات عصبی کاهش یابد و بیماری هایی که بر اثر این اختلالات ممکن است بروز کنند، روز به روز کمتر شوند. همچنین این قارچ می تواند از سیستم عصبی و مغز در برابر بیماری آلزایمر محافظت کند. سایر بیماری های عصبی مانند اوتیسم، اختلالات عصبی ADHD و … نیز از خواص گانودرما برای بهبود بیماری بهره می برند.

مطالعه حاضر نشان داد که گانودرما لوسیدوم دارای اثری مانند فیواستیگمین بر فعالیت استیل کولین استراز مغز است. از این رو می تواند در یادگیری بهتر و بهبود عملکرد مغز مؤثر واقع شود.

تأثیر قارچ گانودرما بر سلول های عصبی و درمان آلزایمر

مسئله‌ای که باعث می شود فرد به بیماری آلزایمر مبتلا شود، تخریب سلول های عصبی است. به علت این که سلول هایی از این قبیل، قابل ترمیم نیستند، باید روند کاهش پیشرفت بیماری را کند کرد. آلزایمر از جمله بیماری هایی است که می تواند زندگی فرد را به طور کامل مختلف کند. از این رو درمان و پیشگیری از آن همیشه اهمیت زیادی داشته است.

یکی از شیوه های درمانی مؤثر برای این بیماری عصب زایی یا نوروژنز است که با تجهیز سلول های عصبی داخلی پیش ساز انجام می گیرد. گانودرما به عنوان یکی از قارچ های خوراکی درمانی، باعث می شود تا فعالیت های زیستی افزایش یابد و سیستم ایمنی بدن بهبود پیدا کند. عصاره ای که از این قارچ به دست می آید، موجب می شود تا اثرات کاهش اکسیژن در نورون ها کاهش پیدا کند و آسیب احتمالی ناشی از کاهش اکسیژن نیز به مراتب کمتر شود. در ترکیبات قارچ گانودرما، پلی ساکاریدهایی هستند که می توانند به راحتی با افزایش بهبود عملکرد سلول های عصبی و محافظت از آن ها، بیماری های مختلفی مانند آلزایمر و اختلالات شناختی را کاهش دهند.

از سوی دیگر، خود نوسازی انواع سلول های عصبی پیش ساز به کمک این پلی ساکاریدها بهتر انجام می گیرد و به عنوان یک ماده کمک کننده برای درمان بیماری های عصبی مورد استفاده قرار می گیرد.

قارچ گانودرما و سیستم عصبی

قارچ گانودرما و آرامش

دلیل این که عصبی می شوید یا آرامش خود را از دست می دهید، فعالیت بیش از اندازه عصب هاست. مصرف قارچ گانودرما علاوه بر این که سلامت بدن را تأمین می کند، اختلالات عصبی و رفتاری را هم کاهش می دهد و تحریک پذیری عصب را نرمال می کند. به همین علت فرد احساس آرامش بیشتری می کند و عوامل بیرونی و درونی سبب تحریک سریع و نا به جای اعصاب نمی شود. از این رو احساس آرامش بیشتری را تجربه می کند. عملکرد صحیح سلول های عصبی می تواند جلوی پیشرفت بسیاری از بیماری های مختلف در دیگر اندام ها را نیز بگیرد. هر چند ممکن است به طور مستقیم با همدیگر در ارتباط نباشند.

جلوگیری از درمان بیماری های تخریب سلول های عصبی با قارچ گانودرما

یکی از خواص قارچ گانودرما، داشتن خواص ضد پیری است. از این رو استفاده از آن باعث می شود تا سلول های مختلف بدن از جمله سلول های عصبی دیرتر روند پیری را طی کنند. بسیاری از عواملی که سبب تخریب سلول های عصبی می شوند، به دلیل پیر و ضعیف شدن این سلول هاست. تأثیر گانودرما بر سیستم عصبی نشان می دهد که ترمیم سلول های عصبی باعث بهبود عملکرد آن ها به خصوص در سنین بالا می شود و بیماری های ناشی از تخریب این سلول ها فرد را مبتلا نمی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست