تاثیر قارچ گانودرما بر بیماری های روحی

 قارچ گانودرما یک مکمل درمانی در بیماری های روحی

سلامت روان افراد به بسیاری از جنبه های زندگی بستگی دارد و می تواند با گذشت زمان دچار تغییر شود. بیماری های روحی شامل افسردگی، اضطراب، دوقطبی، اسکیزوفرنی و … می باشد که ممکن است افراد بسیاری در طول زندگی با آنها روبه رو شوند. داروها و قرص های مختلفی وجود دارد که می تواند علائم بیماری های روحی مثل بی خوابی و علائم استرس و اضطراب را کاهش دهد. داروهای گیاهی و قارچی نیز می تواند برای درمان این بیماری مورد استفاده قرار بگیرند. در واقع گونه هایی از گیاهان، ادویه جات و قارچ هایی دارویی وجود دارند که می توانند به سلامت روانی افراد کمک کنند. قارچ گانودرما معروف به گیاه جاودانگی که از زمان های قدیم مورد استفاده قرار می گرفته است یکی از رایج ترین گیاهان دارویی در سراسر جهان است.

قارچ گانودرما از دیرباز به دلیل خواص زیاد آن مورد توجه بوده و می تواند به افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری های روحی مثل استرس و همچنین افزایش استقامت و سطح انرژی بدن کمک می کند. قارچ گانودرما به طور گسترده مورد بررسی قرار گرفته است و نشان می دهد که عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد، فشار خون را پایین می آورد، عملکرد قلب را تقویت می کند، تپش قلب و آریتمی را کاهش می دهد، علائمی که ممکن است در بیماری های روانی و روحی مثل بی خوابی، استرس و … بسیار دیده شود. افرادی که درگیر بیماری های روانی هستند و یا از افسردگی و اضطراب رنج می برند معمولا فشار خون بالا و تپش قلب دارند و داروهای تجویز شده برای این افراد معمولا برای کنترل و درمان این علائم می باشد.

تاثیر قارچ گانودرما بر سیستم های قلبی و عصبی

قارچ گانودرما به دلیل تاثیر مفیدی که بر سیستم عصبی، سیستم قلبی عروقی، دستگاه گوارش و… دارد، می توانند از سلامت روان پشتیبانی کنند. ممکن است فکر کنیم سلامت روانی افراد فقط با سیستم عصبی در ارتباط است، در حالی که این چنین نیست و اعضا و دستگاه های دیگر بدن نیز نقش بزرگی در ایجاد یا درمان بیماری های روحی دارند. به طور کلی جمله عقل سالم در بدن سالم نشان دهنده اینست که برای داشتن روان، روح و عقل سالم باید سایز اجزای بدن نیز به درستی کار کنند.

قلب که یکی از قدرتمندترین ماهیچه ها و مراکز انرژی بدن است اگر به درستی کار نکند و خونرسانی به ماهیچه ها و بافت ها به طور کامل صورت نگیرد در نتیجه انرژی و تغذیه کافی به بافت ها نمی رسد و موجب بی حالی و ناتوانی در انجام امور و روابط گردد که این امر به مرور می تواند دارای تاثیراتی روحی در فرد باشد. قارچ گانودرما با تقویت عملکرد قلب می تواند بر این مشکلات غلبه کند. قارچ گانودرما در سیستم عصبی نیز یک مکمل کمک کننده و ترمیم کننده است. این قارچ اثر آرامش بخشی بر سیستم عصبی دارد و می تواند اضطراب و افکار استرس زا را کاهش دهد. گانودرما با تقویت فاکتور رشد عصبی مسیر ها و سیگنال های سیستم عصبی را بهبود می بخشد و می تواند علائم افسردگی را کاهش دهد. همچنین باعث شفافیت ذهنی، تمرکز و حافظه می شود.

قارچ گانودرما

قارچ گانودرما و استرس

استرس از شایع ترین بیماری های روحی است که افراد بسیاری را درگیر می کند. عوامل مختلفی مثل داشتن سانحه دلخراش، مرگ عزیزان و … می تواند موجب استرس و اضطراب در افراد شوند. استرس ها اگر به صورت طولانی مدت و مداوم باشند می تواند صدمات زیادی به فرد و سلامت او وارد کند. استرس در ابتدایی ترین شکل خود حالتی است که باعث می شود افراد در شرایط و مواقع مختلف واکنش هایی را از خود بروز دهند برای اینکه بتوانند تعادل و تمرکز خود را حفظ کنند. مثل تکان دادن مداوم پا حین نشستن روی صندلی یا جویدن ناخن  و … . استرس مداوم به طور کلی یک وضعیت منفی محسوب می شود که باید با روش های مختلف مثل مشاوره و یا گفتار درمانی و مصرف دارو درمان گردد.( استرس های ناشی از اتفاقات مهم و یا مسابقات جز موارد منفی نیست و بیماری محسوب نمی شود).

قارچ گانودرما به تقویت بدن در مقابل استرس کمک کند و در بهبود مشکلات مربوط به خواب و بی خوابی نیز دارای نقش موثری است. یکی از علائم استرس و اضطراب دم خواب کافی و بی خوابی است. به هنگام خواب ذهن افراد به علت اینکه دچار استرس و اضطراب هستند فعال مانده و موجب آشفتگی ذهنی در هنگام خواب می گردد و گاها موجب می شود فرد تا ساعت ها بیدار بماند. قارچ گانودرما می تواند  با بهبود عملکرد غدد آدرنال  موجب کاهش علائم و حالات استرس گردد و بدین ترتیب به عنوان یک مکمل گیاهی عالی برای آرام کردن ذهن ، کاهش اضطراب، درمان بی خوابی، ایجاد تمرکز و تعادل به کار رود و موجب شود که افراد مقاومت بیشتری در مقابله  با استرس در طول زمان داشه باشند.

قارچ گانودرما

تاثیر قارچ گانودرما بر بیماری اسکیزوفرنی

اسکیزوفرنی یک بیماری روحی جدی است که  موجب روان پریشی در اواخر دوره نوجوانی و اوایل جوانی می گردد.مشخصه اصلی این بیماری رفتار و فرایندهای فکری به هم ریخته همراه با افزایش اختلال و عملکرد در رفتار های اجتماعی است که می تواند با توهم و خیال پردازی همراه باشد. این بیماری یک بیماری چند عاملی است که هم ژنتیک و هم عوامل و شرایط محیط می تواند در بروز آن نقش داشت باشد.

بروز این  بیماری در افراد متولد فصل زمستان بروز بیشتری دارد که پیشنهاد می شود عوامل محیطی همچون عفونت های ویروسی و یا عوامل تغذیه ای می تواند در ایجاد آن سهیم باشد. قارچ گانودرما با داشتن خاصیت ضد ویروسی و از بین بردن عفونت های ویروسی ممکن است در کنترل این بیماری روحی نقش داشته باشد. همچنین قارچ گانودرما با تقویت سیستم گوارش موجب هضم و جذب بهتر غذا گردیده و می تواند مشکلات تغذیه ای را تا حدی رفع کند. بنابراین قارچ گانودرما ممکن است با داشتن خواص ضد ویروسی و تقویت کننده در درمان و کنترل بیماری اسکیزوفرنی موثر باشد.

منابع : کتاب اصول ژنتیک پزشکی امری

https://botanicahealth.com/blog/reishi-mushrooms-for-stress-anxiety/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست