تاثیر قارچ گانودرما بر گردش خون

قارچ گانودرما جریان حیات را در سراسر بخش های بدن به راه می اندازد.

در تحقیقات متعدد تاثیر قارچ گانودرما لوسیدوم بر روی افزایش جریان خون در مویرگ های مغزی مشاهده شده است و این می تواند شاهد عینی و علمی برای تایید اشارات مذکور در کتب طب سنتی چینی در مورد اثر قارچ ریشی بر بهبود سلامتی عمومی بدن و شادابی و افزایش انرژی جسمی باشد. در همین تحقیقات، نتایج حاکی از افزایش میزان نقل و انتقال پیام رسان های عصبی و مواد مورد نیاز برای عملکرد نورون ها و بافت های عصبی، در اثر افزایش گردش خون بوده اند.

قارچ گانودرما چه تاثیری بر سیستم گردش خون دارد؟

قارچ گانودرما لوسیدوم می تواند هم بر روی خون و هم برای عروق خونی و قلب تاثیر بگذارد. سیستم گردش خون، شامل سه جزء اصلی از جمله رگ های خونی، خون، و قلب است.

قارچ گانودرما، بر روی هر سه جزء سیستم گردش خون اثر می گذارد.

قارچ گانودرما لوسیدوم، به واسطه ترکیبات فعال زیستی که در ساختار آن وجود دارد، بر روی فشار خون تاثیر گذاشته و همچنین کارکرد و ساختار عضله قلبی و دریچه های قلب را بهبود بخشیده و نیز می تواند بر روی ساختار و ظرفیت رگ ها تاثیر گذاشته و با حذف رسوبات دیواره رگ ها و نیز افزایش انعطاف پذیری عروق، بر تسهیل جریان خون اثر مثبتی بر جای گذارد.

سیستم عصبی و عضلانی، پیوستگی نزدیکی با گردش خون دارد، کلیه نیز یکی از ارگان های مهم برای تنظیم فشار خون و سم زدایی است، کبد و قلب نیز نقش پر رنگی در گردش خون دارد، قارچ گانودرما بر تمام این قسمت ها نیز موثر بوده و اینگونه، غیر مستقیم بر گردش خون و وضعیت خون رسانی بدن، اثر می گذارد.

قارچ گانودرما جنگلی

گردش خون چه اهمیتی برای بدن دارد؟

خون، مانند جریانی از حیات است که هم وظیفه غذا رسانی و تامین مواد مورد نیاز بافت ها و سلول ها را بر عهده دارد، و هم سم زدایی و خارج سازی سموم و مواد دفعی از بافت ها را انجام می دهد.

تامین اکسیژن و حذف دی اکسید کربن، هدایت سلول ها و فاکتورهای ایمنی، جریان دادن به هورمون ها و مواد شیمیایی بدن، و کلیه متابولیسم ها و رخدادهایی که متعاقب این اتفاقات، رخ می دهد، بستگی به جریان خون دارد.

سرعت خون رسانی، حجم خون، نسبت پلاسما و سلول های خونی، تعدیل تعداد گلبول های قرمز سالم، تنظیم گلبول های سفید و پلاکت ها، و … عوامل و شاخص های اصلی آن چیزی است که تحت عنوان گردش خون شناخته می شود.

بهبود سیستم گردش خون و خون رسانی به بافت های مختلف بدن، انرژی و نشاط را تامین می کند. از جمله اثرات دیگر، تحریک روندهای ترمیمی، ایمنی، در بافت ها، جوان سازی و سلامتی است.

رشد و تقویت ریشه های موی سر، لطافت و طراوت پوست و زیبایی ظاهری، جذب بهتر مواد غذایی، رفع حالات خستگی و بی حسی، بهبود روند اثرات عصبی و اندوکرینولوژیک، مثالی از تاثیرات و اهمیت گردش خون، می باشد.

گاهی خون رسانی به بافت ها، موجب نکروز و مرگ سلول های بافت شده و در نتیجه منجر به فساد و تحلیل بافت می گردد.

عوارض کاهش جریان خون به عضلات

کاهش جریان خون به عضلات، توان پاسخگویی حرکتی بدن را کاهش می دهد.

مشکلات جریان خون موجب ماندن خون در بخشی از قسمت های بدن به ویژه در ساق پا می شود که در اثر آن، پلاسمای خون از داخل رگ به بافت های اطراف نشت کرده و ادم ( خیز ) را که به شکل تورم و بی حسی در پاها به خصوص در هنگام نشستن طولانی مدت در جای ثابت رخ می دهد، باعث می شود.

نرسیدن خون کافی به بافت های عصبی به ویژه بافت مغز، موجب کندی عملیات مهم مغزی و حسی می شود.

اختلالات ناشی از مشکلات خون رسانی بسیار گسترده بوده و به انواع صدمات کوتاه مدت و طولانی مدت، صدمات پنهان و آشکار، تقسیم می شود و هر عاملی که بتواند این مشکلات را در سیستم گردش خون حل کند، به پیشگیری و نیز رفع عوارض ناشی از آن کمک می کند.

علل مختل کننده گردش خون شامل چه عواملی است؟

با دریافتن اهمیت گردش خون، خواه ناخواه، اهمیت سیستم ها و اندام مشارکت کننده در گردش خون نیز، آشکار می شود.

گرفتگی عروق، رسوبات کلسترول و چربی در دیواره عروق که هم مانعی برای عبور جریان خون است و هم منجر به سفتی پوشش دیواره عروق شده و در نتیجه انعطاف پذیری رگ را کاهش می دهد، با کاهش انعطاف پذیری رگ ها، سلول های قرمز خون، دچار آسیب می شوند و نیز در صورت افزایش جریان خون، امکان پارگی رگ و نشت خون به بیرون و در نتیجه کبودی زیر پوست در بخش های مختلف بدن و به اصطلاح خون مردگی، در بافت های گوناگون رخ می دهد.

قارچ گانودرما پرورشی

اختلال در گردش خون، چه عوارضی را باعث می شود؟

مشکلات رگی بر سر جریان خون، موجب شکل گیری پلاک ها و لخته های خونی می شود که این پلاک ها و لخته هم مانع عبور جریان خون می شوند و هم اگر به خاطر فشار خون از جای خود کنده شده و همراه با خون به بخش های مختلف و اندام های بدن بروند، موجب گرفتگی و اختلالات در آن بخش ها می شود به خصوص ورود این لخته ها به مویرگ های مغزی، موجب پارگی رگ های مغز و خونریزی می شود و یا با بند آوردن مسیر داخلی مویرگ ها، خون رسانی به بافت مغز را با مشکل روبه رو کرده و متعاقبا باعث سکته مغزی می شوند. این لخته ها، در قلب، کلیه و سایر بافت ها نیز، به همین طریق موجب مشکل و در نتیجه بیماری می شوند.

جریان بیش از حد خون به طوری که از ظرفیت رگ ها بالاتر رود و یا سختی دیواره عروق و گرفتگی مجرای رگ، از عواملی است که باعث افزایش فشار خون و مشکلات مربوط به آن می شود.

چرا قارچ گانودرما برای گردش خون مفید است؟

از خواص قارچ گانودرما این است که مجرای داخلی عروق را پاک می کند، عملکرد قلب را در پمپاژ خون قوت می بخشد، تولید گلبول های قرمز را تسریع می کند، به واسطه کاهش قند خون و افزایش چربی سوزی و تنظیم متابولیسم، فشار خون را کاهش می دهد و رسوبات داخل رگ را از بین می برد، بنابراین قارچ گانودرما هم مسیر خون رسانی را بهبود می بخشد، هم میزان و حجم خون را کنترل می کند و هم چرخش خون در سراسر بدن را به واسطه تقویت قلب، تسهیل می کند.

کلیه یکی از اندام های اصلی در تصفیه خون و نیز کنترل فشار خون است، قارچ گانودرما با بهبود وضعیت کلیه ها، تاثیر غیر مستقیم خود را بر تنظیم فشار خون و در نتیجه بهبود گردش خون، اعمال می کند.

علاوه بر این ها، تاثیرات آرام بخش قارچ گانودرما و در نتیجه بهبود همکاری سیستم عصبی و سیستم گردش خون، روش درمانی دیگر این قارچ برای تنظیم جریان خون است.

منابع:

https://www.researchgate.net/publication/337577297_Protective_Effect_of_Ganoderma_Lingzhi_on_Cardiovascular_System

https://www.cambridge.org/core/product/EA5C9B682C6C112A0D6D0396E06B96E3/core-reader

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست