تاثیر قارچ شیتاکه در درمان زگیل تناسلی (HPV)

پیش از آنکه درباره قارچ شیتاکه و درمان زگیل تناسلی و آثار مثبت قارچ شیتاکه صحبت کنیم، بهتر است کمی با این قارچ دارویی و خوراکی آشنا شویم. قارچ شیتاکه یا به عبارت دیگر shiitake که متشکل از دو واژه ژاپنی shii به معنای چوب درختی که محل رویش قارچ مورد نظر می باشد و take به معنای قارچ است، گونه ای از قارچ های خوراکی دارای خاصیت دارویی می باشد که از کاربردهای گوناگون آن در زمینه های آشپزی و علی الخصوص پزشکی نمی توان چشم پوشی کرد.

آشنایی با قارچ شیتاکه

در اصطلاح علمی این قارچ را تحت عنوان Lentinus edodes که نوعی گیاه بومی متعلق به ژاپن می باشد، نام گذاری می کنند. خواص بی نظیر دارویی و خوراکی قارچ شیتاکه آن را به یکی از محبوب ترین قارچ های مورد توجه جامعه پزشکی سراسر دنیا تبدیل کرده است.

قارچ شیتاکه یکی از شگفت انگیز ترین داروهایی است که تاثیری بسیار چشمگیر در درمان سخت ترین بیماری هایی که نسبت به داروهای شیمیایی مقاوم هستند، دارد.

تاثیر قارچ شیتاکه در درمان زگیل تناسلی (HPV)

پرورش قارچ شیتاکه در جهان

پس از آشنایی با قارچ شیتاکه بهتر است کمی درباره ی نحوه پرورش این قارچ بدانیم. پرورش قارچ شیتاکه که خاصیت دارویی دارد، به حدود صد و ده سال پیش از میلاد عیسی مسیح بر می گردد. در آن زمان چینی ها این نوع قارچ را در میان شکاف چوب های موجود در جنگل هایشان نگه داری کرده و پرورش می دادند. به مرور زمان راز پرورش قارچ شیتاکه توسط کشاورزان چینی فاش شده و ژاپنی ها آن را آموختند. پس از آن مردم ژاپن نسبت به کشت این قارچ ها در مقیاس های بسیار گسترده اقدام کردند. بنابراین اگرچه قارچ شیتاکه بومی ژاپن است، اما برای نخستین بار در چین یافت شد!

قارچ شیتاکه علاقه بسیاری به روییدن بر روی چوب درخت بلوط دارد و نوعی قارچ گندرو است که قادر به تجزیه چوب و استفاده از آن می باشد. در آن زمان چینی ها و ژاپنی ها این دسته از قارچ ها را از روی چوب درختانی که قطع شده بودند، جمع آوری می نمودند که این کار غالبا در فصل بهار و پاییز انجام می شد. پرورش این قارچ به مرور زمان در قسمت های جنوب شرقی آسیا نیز دیده شد.

تاثیر قارچ شیتاکه در درمان زگیل تناسلی (HPV)

ویژگی های ظاهری قارچ شیتاکه

قارچ شیتاکه نوعی قارچ دکمه ای اما متفاوت با قارچ های دکمه ای سفید رنگی است که به تازگی توانسته است رتبه نخست کشت قارچ در سراسر دنیا را از آن خود کند. کلاهک قارچ شیتاکه زرد کم رنگ و دربرخی موارد نیز قهوه ای تیره است. بر روی کلاهک و غالبا در حاشیه کلاهک این دسته از قارچ ها باقی مانده هایی از پرده غشایی موجود است که سفید رنگ می باشند.

لبه کلاهک قارچ شیتاکه که در ابتدا محدبی بوده و پس از رشد قارچ صاف می گردد، در مراحل ابتدایی زندگی قارچ به طرف داخل پیچ می خورد. شیتاکه تیغه هایی سفید رنگ با شیوه قرارگیری نا منظم دارد که در صورت صدمه به قهوه ای تغییر رنگ می دهند. رنگ تیغه های این نوع قارچ بیانگر سلامت فیزیکی آن می باشد.

شیتاکه قارچی با بافت گوشتی و انعطاف پذیر بوده و این قابلیت را دارد که به سهولت خشک شده و به آسانی تازه گردد! لازم به ذکر است که قارچ شیتاکه پایه ای کوتاه و در عین حال فیبری  با پرده غشایی سفید رنگ دارد.

تاثیر قارچ شیتاکه در درمان زگیل تناسلی (HPV)

زگیل تناسلی (HPV) چیست

زگیل تناسلی یکی از شایع ترین و رایج ترین عفونت های ویروسی می باشد. راه انتقال زگیل تناسلی از طریق رابطه و تماس جنسی و به وسیله ویروس پاپیلوم انسانی که آن را تحت عنوان HPV نیز می شناسند، می باشد. در صورتی که ویروس HPV نام برده شده موجب عفونت پوست ناحیه تناسلی فرد و نیز مقعد وی گردد، زمینه بروز زگیل تناسلی در فرد تشدید می شود. این زگیل ها نمونه ای از رایج ترین عفونت های مقاربتی هستند.

ویروس های پاپیلوم انسانی گونه های مختلفی بالغ بر 100 نوع دارند که هر کدام از آن ها قسمت های مختلفی از بدن مانند دست و پای افراد را تحت تاثیر  قرار می دهند. جالب است بدانید که 30 نوع از این ویروس های پاپیلوم در درون ناحیه تناسلی و مقعد و نیز در اطراف آن وجود دارند که هم در زنان و هم در مردان شایع است. البته شیوع این بیماری در زنان جوان پس از انجام فعالیت جنسی بسیار بیشتر از مردان می باشد. این زگیل های تناسلی درمان های گوناگونی دارند که یکی از مهم ترین و موفق ترین آن ها استفاده از قارچ شیتاکه می باشد.

مطالعات انجام شده بر روی قارچ ها حاکی از آن است که نوع دارویی آن ها از قدرت مبارزه با عفونت های ایجاد شده در اثر ویروس پاپیلوم انسانی برخوردار می باشند. این قارچ ها همچنین قادر به مهار سرطان های ناشی از ویروس HPV می باشند.

تاثیر قارچ شیتاکه بر درمان زگیل تناسلی

قارچ شیتاکه در ساختار خود دارای یک ماده شیمیایی منحصر به فرد می باشد که آن را تحت عنوان AHCC می شناسند. خوب است بدانید که AHCC های نام برده شده مخلوطی از اسید آمین ها، پلی ساکاریدها و مواد معدنی دیگر می باشند.

تحقیقات جدیدی که در این زمینه انجام شده است نشان می دهد که عصاره به دست آمده از قارچ شیتاکه در درمان بیماری هایی که عامل اصلی ایجاد آن ها ویروس HPV می باشد، بسیار تاثیر گذار است. AHCC که مخفف عبارت Active Hexose Correlated Compound می باشد، کمک بسیار زیادی به تقویت سیستم ایمنی بدن کرده و موجب آمادگی آن برای مقابله با انواع بیماری های ویروسی می گردد. همان طور که پیش تر اشاره شد، این ماده از قارچ شیتاکه تهیه شده و بدن هر شخصی نیز واکنش خاصی به آن نشان می دهد. گفتنی است که مقدار روزانه یک گرم از AHCC تهیه شده از قارچ شیتاکه می تواند سیستم ایمنی بدن فرد را در برابر زگیل های تناسلی تقویت نماید.

تاثیر قارچ شیتاکه در درمان زگیل تناسلی (HPV)

مطالعات بالینی درباره تاثیر قارچ شیتاکه و درمان زگیل تناسلی

دکتر اسمیت پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی تگزاس و نیز مرکز علمی UT نخستین کسی بود که در رابطه با تاثیر قارچ شیتاکه بر درمان زگیل های تناسلی تحقیقاتی بالینی را انجام داد. وی عصاره به دست آمده از میسلیوم قارچ شیتاکه و دیگر قارچ های دارویی را ترکیب کرده و ماده ای شیمیایی تحت عنوان AHCC تولید کرد. این ماده شیمیایی مهم ترین عامل تاثیر قارچ شیتاکه برای درمان زگیل های تناسلی می باشد.

میسلیوم ها شبیه به ریشه های قارچ بوده و در درون خاک و یا عصاره برنج به رشد و تکامل می پردازند. نوعی وحشی از میسلیوم موجود است که زائده های ریز آن قادر به رشد چندین کیلومتری می باشد. تحقیقات گسترده دکتر اسمیت و تیم تحقیقاتی وی به نتیجه ای موفقیت آمیز و امیدوار کننده در رابطه با تاثیر قارچ شیتاکه بر درمان زگیل تناسلی موش هایی که به این بیماری مبتلا بودند، دست پیدا کردند. همین موفقیت موجب شد تا زمینه برای انجام تحقیقات و مطالعات بر روی انسان های مبتلا به زگیل تناسلی فراهم شده و میزان موفقیت و تاثیر قارچ شیتاکه در این مورد نیز سنجیده شود.

تیم تحقیقاتی دکتر اسمیت مطالعه خود را بر روی ده زن مبتلا به زگیل تناسلی آغاز کردند. برای این منظور روزانه به هر یک از این زن ها سه گرم عصاره میسلیوم قارچ شیتاکه و یا به عبارت دیگر AHCC داده شد. این کار را به مدت 6 ماه انجام داده و سپس به آزمایش جامعه آماری ده نفره پرداختند. نتیجه موفقیت آمیز بود! هشت نفر از ده نفری که مورد مطالعه قرار گرفته بودند، بهبود یافته و زگیل تناسلی مابقی افراد نیز پس از قطع درمان با استفاده از عصاره قارچ شیتاکه از بین رفت.

دکتر اسمیت و تیم تحقیقاتی وی معتقد بودند که درمان زگیل تناسلی با استفاده از AHCC قارچ شیتاکه که نوعی مکمل غذایی بدون هیچ نوع عارضه ای می باشد، نیازمند بازه زمانی سه تا 6 ماهه است. این تیم همچنین تاثیر قارچ شیتاکه بر درمان زگیل تناسلی را بسیار موفقیت آمیز و چشمگیر عنوان کردند.

شیتاکه و hpv

تاثیر قارچ شیتاکه در درمان بیماری های گوناگون

قارچ شیتاکه علاوه بر دارا بودن خاصیت درمانی زگیل تناسلی، دارای ویتامین دی، ویتامین ب 2، ویتامین ب 3، ویتامین ب 5، ویتامین ب 6، ویتامین ب 12، فیبر، مس، سلنیوم، منیزیم و… می باشد. قارچ شیتاکه منبعی بسیار قوی برای تامین مس مورد نیاز بدن می باشد، به گونه ای که اگر فردی روزانه از این قارچ استفاده کند، تقریبا 72 درصد نیاز روزانه بدن وی به ماده معدنی مس فراهم خواهد شد. این قارچ همچنین سرشار از پانتوتنیک اسید و سلنیوم می باشد. استفاده از قارچ شیتاکه موجب فراهم شدن 52 درصد از نیاز روزانه فرد به پانتوتنیک اسید و 33 درصد از نیاز روزانه فرد به سلنیوم خواهد شد.

قارچ شیتاکه یکی از محبوب ترین قارچ ها در عرصه جهانی و به خصوص نواحی شرق آسیا نظیر چین، ژاپن و کره و دارای طعمی دودی می باشد. بیست و پنج درصد کل قارچ کشت شده در سر تا سر دنیا به قارچ شیتاکه اختصاص دارد.

خواص قارچ شیتاکه متعدد و متنوع است که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • لاغری
  • درمان کم خونی
  • درمان یبوست
  • درمان زگیل تناسلی
  • کاهش کلسترول و فشار خون بالا
  • کمک به سلامت قلب
  • کمک به سلامت پوست و مو
  • پیشگیری از بروز سرطان

در پایان، اگر قصد خرید قارچ شیتاکه را دارید، حتما درباره ی کیفیت بذر و نحوه کشت و برداشت و خشک کردن قارچ، اطلاعاتی کسی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست