آشنایی با بهترین روش‌های پرورش قارچ شیتاکه

قارچ شیتاکه را می‌توان یکی از پر طرفدار ترین نمونه از قارچ‌های خوراکی موجود در دنیا دانست. تا کنون تحقیقات علمی توانسته است خواص بسیار زیادی را برای قارچ شیتاکه ثابت کند. اما هنوز هم تحقیقات بر روی این نوع از قارچ ها وجود داشته تا فواید و قابلیت های آن به خوبی آشکار شوند. قارچ شیتاکه از نظر ارزش غذایی یکی از غنی ترین نمونه از قارچ های با قابلیت خوراکی می باشد.

آشنایی با قارچ شیتاکه

در سال های دور امکان کشت و پرورش قارچ شیتاکه وجود نداشت، بدین ترتیب معمولا در کشور هایی مانند ژاپن این قارچ به صورت طبیعی رشد کرده و معمولا از آنها استفاده شده است. اما در حال حاضر در اغلب کشور ها این نمونه از قارچ ها کشت شده و به خاطر خواص بسیار زیادی که داشته، مورد استفاده قرار می گیرند. قارچ شیتاکه در حال حاضر در ایران و در استان خراسان رضوی کشت می شود.

در سال های آینده تولید و پرورش قارچ شیتاکه در سایر استان ها و شهر ها نیز گسترش می یابد. زیرا درخواست برای تهیه این نوع از قارچ ها بسیار زیاد می باشد. بدین ترتیب تولید قارچ شیتاکه از نظر اقتصادی دارای توجیه می باشد.

آشنایی با بهترین روش‌های پرورش قارچ شیتاکه (2)

آشنایی با روش کشت قارچ شیتاکه بر روی چوب درخت

کشت قارچ شیتاکه بر روی چوب درختان یکی از روش هایی بوده که می توان برای تولید قارچ شیتاکه از آن استفاده کرد. در این روش ابتدا باید چوب مناسب برای این کار را پیدا کرد. بهترین چوب برای این منظور چوب درخت بلوط می باشد. ابتدا باید چوب درخت بلوط را به تکه های مساوی در حدود 90 سانتی متر تقسیم کرده و سپس آنها را از گلسنگ و خزه تمیز کرد. پس از این کار بهتر است یک ماه به چوب استراحت داده شود، یعنی آن را در فضای آزاد و سایه برای یک ماه قرار داد.

پس از اینکه چوب ها برای کشت قارچ آماده شدند، می توان عملیات تلقیح قارچ را بر روی چوب ها انجام داد. پس از تلقیح نیاز به زمانی بین 1 الی 2 سال بوده که بتوان شاهد بار دهی قارچ شیتاکه بود. اما این مزیت را نیز دارد که اگر مراقبت و نگهداری مناسبی از قارچ ها و چوب ها شود، می توان برای مدت 4 الی 6 سال به تولید قارچ ادامه داد، بدون اینکه نیاز به کشت مجدد قارچ باشد.

آشنایی با روش پرورش قارچ شیتاکه بر روی خاک اره

یکی دیگر از روش های کشت و پرورش قارچ شیتاکه، استفاده از خاک اره برای بستر این قارچ ها می باشد. البته خاک اره به تنهایی مورد استفاده قرار نمی گیرد و از مواد دیگری همچون کاه و کلش و همچنین سبوس برنج استفاده می شود.

اما خاک اره سهم بیشتری را به خود اختصاص داده و این روش معروف به کشت قارچ بر روی خاک اره می باشد. پس از مخلوط شدن خاک اره با ترکیبات دیگر از جمله کلش و سبوس برنج آنها را درون کیسه های پلاستیکی با جنس پروپیلین قرار می دهند، زیرا مقاومت این کیسه ها به حرارت زیاد می باشد. سپس برای استریل سازی این کیسه ها را درون اتوکلاو با درجه حرارت 120 درجه برای مدت زمان 30 دقیقه قرار می دهند.

پس از اتمام عملیات استریل کیسه ها سرد شده و به اتاقی تاریک و با دمای 25 الی 30 درجه سانتیگراد قرار می گیرند. پس از 25 الی 30 روز ریسه دوانی داخل بستر صورت می گیرد. اما بهتر است 1 الی 4 ماه به کشت فرصت داده شود تا کل بستر را میسلیوم ها فرا بگیرند.

رشد میسلیوم ها بهتر است در تاریکی انجام شود، اما با تشکیل کلاهک نیاز است تا عملیات نور دهی نیز آغاز شود. در این مرحله باید درب کیسه باز شده و یا بر روی بدنه کیسه ها شکافی ایجاد شود تا قارچ ها رشد کنند. با باز کردن درب کیسه و یا ایجاد شکاف، هوا به داخل کیسه نفوذ کرده و دی اکسید کربن خارج می شود. این مسئله برای رشد قارچ ها بسیار مهم و حیاتی می باشد. با رسیدن هوا به قارچ ها رنگ آنها نیز تغییر کرده و متمایل به قهوه ای می شود.

آشنایی با عملیات شوک دهی در پروش قارچ شیتاکه

یکی از مهمترین مسائلی که در پرورش قارچ شیتاکه باید به آن توجه شود، شوک دهی می باشد. روش های شوک دهی به قارچ ها متفاوت می باشند. در اینجا با انواع روش های شوک دهی بیشتر آشنا خواهیم شد. اولین روش شوک دادن به قارچ شیتاکه، واژگون کردن کیسه ها می باشد. روش بعدی که برای شوک دهی به قارچ شیتاکه از آن استفاده می شود، شناور کردن کیسه ها بر روی آب می باشد. سومین روش شوک دهی به قارچ شیتاکه کاهش دمای نگهداری از آنها بین 16 الی 18 درجه می باشد. البته در برخی از مواقع این کاهش دما تا 10 درجه نیز اتفاق می افتد.

آشنایی با بهترین روش‌های پرورش قارچ شیتاکه (2)

بهترین روش برای پرورش قارچ شیتاکه کدام است؟

هر دو روش پرورش قارچ شیتاکه مناسب و سودمند می باشند، اما معمولا کشت قارچ شیتاکه بر روی خاک اره مزیت های بسیار بیشتری نسبت به پرورش قارچ بر روی چوب دارد. در روش پرورش بر روی خاک اره معمولا طول دوره کشت کوتاه تر می باشد، بدین ترتیب بازگشت سرمایه در مدت زمان کوتاهی انجام می شود. این موضوع باعث می شو تا ریسک سرمایه گذاری کمتر و سود دهی مطمئن تر شود.

معمولاً موادی مانند خاک اره، کاه و کلش و سبوس برنج محصولات کاربردی و با ارزشی نبوده، در عوض برای تولید قارچ بر روی چوب، باید درختان بسیار زیادی را قطع نمود. با توجه به اینکه خاک اره افت چوب های برش داده بوده، لذا این روش هیچ گونه آسیبی به محیط زیست وارد نمی کند.

کشت بر روی خاک اره هم آسان تر بوده و هم ارزان تر، این موضوع باعث شده تا پرورش قارچ شیتاکه بر روی خاک اره توجیه اقتصادی مناسب تری داشته باشد. بدین ترتیب معمولا افرادی که می خواهند پرورش قارچ شیتاکه را آغاز کنند، می توانند از روش کشت بر روی خاک اره استفاده کنند، تا بتوانند به سود بیشتری دست یابند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست